وبگاه رسمی نوید کمالی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

وبگاه رسمی نوید کمالی

یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار، مولف و مدرس فعال در حوزه سیاست خارجی، فناوری‌های نوین و قدرت نرم ...

شماره تماس: 00989159263347 (جهت دریافت «مشاوره» ، دعوت جهت «برگزاری کارگاه آموزشی» و ... لطفا در ساعات غیر اداری و یا در شبکه های اجتماعی مبتنی بر این شماره تماس حاصل فرمایید.)

تذکر: بازنشر مطالب این پایگاه بلااشکال می باشد.

پست الکترونیکی : NavidKamali.ir@iran.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، اسدالله درویش‌امیری در آیین اختامییه چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان زنجان، اظهار کرد: در استان زنجان تلاش کردیم امسال را سال گفتمان همه یاران انقلاب، نظام و یاران رهبری معرفی کنیم که تاکنون چند جلسه پیرامون نزدیک کردن دل‌های مسئولان، مدیران و همه جریانات سیاسی در درون حاکمیت نظام در استان برگزار شده است.

وی افزود: خوشبختانه در فضای امن توام با آرامش استان، همدلی برای فراهم کردن خدمت به مردم موثر بوده و چنین حرکتی در استان الگویی برای سایر استان‌ها همراه با آرامش و امنیت در شرایط فعلی که ائتلاف شوم و پلید آمریکا، عربستان‌سعودی، اسرائیل و منافقین شکل گرفته است، ملت بتوانند از پس خباثت‌های دشمنان نظام برآیند. 

جشنواره ابوذر استان زنجان

درویش‌امیری تصریح کرد: خبرنگاران مسئولیت خطیر اجتماعی بر عهده دارند و حلقه واسط میان افکار عمومی و حاکمیت هستند که نقش بسیار مهمی بر عهده دارند، به خصوص در شرایط کنونی پرهیاهو و پرالتهاب اجتماعی وظیفه مهمی را عهده‌دار هستند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان تصریح کرد: امروز حفظ منافع ملی و عمومی یکی از شرط‌های اصلی اداره کشور محسوب می‌شود و خبرنگاران می‌توانند با قلم‌های‌شان در حفظ منافع ملی و عمومی نقش‌آفرینی کنند. 

سردار علی آزادی

وی افزود: روز خبرنگار، روز بزرگداشت آگاهی، دانایی و انصاف و حقیقت است، حفظ چنین واژه‌هایی دشوار است، خبرنگاران مسئولیت آگاهی درست جامعه را بر عهده دارند. 

درویش‌امیری خاطرنشان کرد: خبرنگاران امین جامعه، ملت و ناظر بر کسانی که صاحب قدرت و منصب هستند باشند، مردم‌گرایی، حقیقت‌جویی، روشن‌گرایی، شفافیت‌سازی و حق‌طلبی در سایه ایمان، انصاف و اخلاق‌محوری و عدالت‌محوری از ویژگی‌های یک خبرنگار مومن و متدین در نظام جمهوری اسلامی است. 

در ادامه این مراسم، دبیر چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان زنجان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری (حفظه الله) در خطبه‌های نماز عید فطر امسال در ارتباط با اهمیت کار رسانه فرمودند: جنگ روانی دشمن را در رسانه‌های داخلی تکرار نکنید. 

نوید کمالی - Navid Kamali

نوید کمالی تصریح کرد: در تاریخ معاصر کشور اگر نگاهی بیاندازینم درمی‌یابیم که اگر شیخ فضل‌الله ها بر سر دار رفتند ، اگر شخصیت‌هایی چون شهید مطهری مظلوم واقع شدند و یا اگر جریان دوستدار انقلاب مورد هجمه دشمن قرار می‌گیرد، همه اینها ناشی از خطی است که دشمنان نظام از خارج به درون کشور القا کرده و توسط برخی رسانه ها در جامعه بازنشر می‌کنند که می‌توان به حوادث اخیری که در کشور رخ داد، اشاره کرد. 

جشنواره ابوذر زنجان

وی خاطرنشان کرد: جشنواره ابوذر استان زنجان که چهارمین سال برگزاری خود را سپری می‌کند در بین سایر جشنواره های رسانه ای از نظر کیفیت و استقبال مخاطبان مقام نخست را کسب می کند. 

مهندس ضرغامی

کمالی خاطرنشان کرد: در چهارمین جشنواره ابوذر 611 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که این آثار با حضور 15 داور کشوری مورد ارزیابی قرار گرفت که در پایان 21 نفر منتخب این دوره از جشنواره معرفی شدند. 

جشنواره ابوذر

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۷ ، ۲۱:۱۲
روابط عمومی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از کهگیلویه و بویراحمد؛ خبر مهمی که چند روزی است رسانه های حوزه فناوری اطلاعات جهان را به خود مشغول کرده و آنهم چیزی نیست جز اعلام رسمی گوگل مبنی بر پایان پروژه توسعه سیستم عامل اندروید در طول سه سال آینده! در همین زمینه با نوید کمالی پژوهشگر و تحلیل گر حوزه رسانه و فضای مجازی و عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران گفت و گویی را انجام دادیم.

کمالی در گفت و گو با این خبرگزاری با اشاره به اخبار جدید در حوزه فناوری اظهار داشت: امروز کمتر صنایع یا فناوری های موفقی را می توان در جهان مشاهده کرده که در طول یک دهه شاهد تحولات متعدد و متنوع نشده باشند و به طبع آن دنیای تکنولوژی و صنایع دانش بنیان نیز هر روز شاهد بروز تغییر و تحولات تکاملی در روند رو به رشد و توسعه خود است.

سیستم عامل جدید گوگل

وی افزود: البته شاید درک ملموس این مساله با توجه به وضعیت  بغرنج صنایع فناوری پایه در داخل کشور خصوصاً در حوزه صنایع خودرو سازی اندکی سخت و دور از واقعیت باشد زیرا در طول چند دهه گذشته صنایع خودروسازی کشورمان شاهد تغییرات بنیادین و اصولی نبوده و طبیعتاً فقدان این دست تحولات نیز موجب شده تا برخلاف بسیاری از خودروسازان بین المللی صنایع پر سابقه خودرو سازی ما جایگاه مطلوبی در بازارهای جهانی نداشته باشد، آنهم در شرایطی که درآمد ارزی حاصل از صادرات این دست محصولات می توانند به راحتی وابستگی کشورمان به اقتصاد نفتی را به شکل محسوسی کاهش دهد.

استفاده گسترده کاربران ایرانی از سیستم عامل های خارجی

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران ادامه داد: متاسفانه یکی از دلایل گرایش جامعه به سمت مصرف گرایی محصولات خارجی فقدان نوآوری و تحول مستمر در تولیدات داخلی است و این مساله محدود به مسائل سخت افرازی نیست و حوزه نرم افزار را نیز شامل می شود که نمونه بارز آن استفاده گسترده کاربران ایرانی از سیستم عامل های خارجی چه در سطح رایانه های شخصی و چه تلفن های همراه است.

تشویق کره شمالی به شهروندان برای استفاده از فناوری بومی

وی خاطر نشان کرد: نکته جالب توجه ذکر این واقعیت است که کشوری مانند کره شمالی با وجود تمام محدودیت های فنی و نرم افزاری در طول سالیان گذشته قادر شده است تا با تولید و توسعه مستمر محصولات نرم افزاری از جمله سیستم عامل های بومی سازی شده برای رایانه های شخصی ، تلفن های هوشمند و حتی تبلت ها بسیاری از شهروندان خود را تشویق به بکارگیری محصولات داخلی فناوری پایه کند.

عدم حمایت مناسب دولت از هست های نوآور و فراموشی پروژه های سیستم عامل ملی

پژوهشگر و تحلیل گر حوزه رسانه و فضای مجازی یکی از دلایل ضعیف بودن استفاده از فناوری بومی را عدم حمایت مناسب دولت ها از هسته های نوآور و شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: سال هاست که پروژه هایی مانند تولید سیستم عامل ملی ، مرورگر ملی ، جویشگر ملی به فراموشی سپرده شده  و حتی تکرار نام این دست پروژه های مهم فناورانه در رسانه ها نیز موجب متهم شدن فرد مطرح کننده به خیال پردازی می شود.
 
وی بیان داشت : سیستم عامل اندروید که امروزه در تلفن های همراه بخش عمده ای مردم جهان مورد استفاده قرار می گیرد برای اولین بار در مهرماه سال 2008 بصورت رسمی عرضه شد و بر خلاف سیستم عامل هایی مانند IOS شرکت اپل یا مرحوم Symbian شرکت نوکیا ویژگی Open Source  بودن آن موجب شد تا خیل عظیمی از توسعه دهندگان محصولات نرم افزاری و سخت افزاری جهان تشویق به سرمایه گذاری در روند توسعه آن شوند بطوری که امروزه این سیستم عامل به جایگاهی دست نیافتنی در عرصه محبوبیت در بین کاربران تلفن های همراه هوشمند دست یافته است.

 پژوهشگر و تحلیل گر حوزه رسانه و فضای مجازی تصریح کرد:  برای درک اهمیت یک نرم افزار سیستم عامل یاOperation System باید به این تعریف مختصر اشاره کرد که یک سیستم عامل نه تنها رابط کاربری بلکه مرکز مدیریت و کنترل سخت افزارهای هوشمند مورد کاربری ماست لذا هر چه یک سیستم عامل روان تر و ارتباط پذیر تر باشد طبیعتا بدلیل افزایش کاربرد پذیری کاربران بیشتری را به خود جلب می کند که همه این موارد در سیستم عامل اندروید که به معنای یک روبات است جمع شده است و همین دلیل نیز زمینه را برای تمرکز شرکت های بزرگی از جمله سامسونگ ، هواووی  ، اچ تی سی ، ال‌جی الکترونیکس ، موتورولا ، سونی بر روی ارائه محصولاتی منطبق بر این سیستم عامل ایجاد کرده است.

وی ابراز کرد: نکته جالب توجه در مورد سیستم عامل اندروید این واقعیت است که معرفی این فناوری نرم افزاری موجب شد تا عصری جدید به روی جامعه اطلاعاتی باز شود، زیرا برای نخستین بار این نرم افزار مبتنی بر لینوکس که یک سیستم عامل رایگان است موجب شد تا ابزارهای قابل حمل هوشمند قادر به نصب و استفاده از یک سیستم عامل واحد و یکپارچه گردند که امکان طراحی و توسعه نرم افزارهای متنوع و کاربردی را برای کاربران فراهم می کند.پژوهشگر و تحلیل گر حوزه رسانه و فضای مجازی یاد اور شد: بطور مثال اگر امروز بازارهای نرم افزاری متنوعی از جمله کافه بازار (Cafe Bazar)  در فضای مجازی کشور ما فعال هستند و هزاران توسعه دهنده نرم افزارهای داخلی از طریق ارائه طراحی و انتشار نرم افزارهای کاربردی و حتی بازی در آنها کسب درآمد و امرار معاش می کنند همه آنها بدلیل بستری است که توسط گوگل و سیستم عامل محبوب آن در جهان فناوری ایجاد گردید.


پروژه جدید گوگل ریشه های اقتصادی و امنیتی دارد

وی ابراز داشت : البته شکی نیست که معرفی و توسعه اندروید توسط کمپانی گوگل در آمریکا ریشه های اقتصادی و امنیتی قابل بحث زیادی دارد اما در هر صورت این محصول در طول تقریبا یک دهه گذشته توانسته است موجب تحول حوزه فناوری اطلاعات جهان شود خصوصا به این دلیل که زمینه را برای فراگیری ابزارهای هوشمند در جهان فراهم کرد.

نوید کمالی - Navid Kamali

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران در مورد سیستم عامل اندروید و خالق آن البته اظهار کرد:  نباید این نکته ناگفته بماند که گوگل طراح اصلی و اولیه این سیستم عامل محبوب نیست و در واقع  گوگل به عنوان یک شرکت سرمایه دار در سال ۲۰۰۵ با درک ایده های خلاقانه و البته پولساز شرکت کوچک اندروید که در حوزه طراحی و تولید نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه در ایالت کالیفرنیا آمریکا فعال بود اقدام به خرید آن کرد و اعضای آن از جمله اندی رابین را مدیر عامل اجرایی این شرکت بود به سمت قائم‌مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب کرد تا اعضای جوان و نوآور این شرکت با تکیه بر حمایت ها و سرمایه های شرکت بزرگ گوگل ایده طراحی یک سیستم عامل جدید و کاربردی را شروع نمایند.

وی گفت: اما اکنون در حالی که پس از گذشت تقریبا یک دهه جهان شاهد آماده سازی انتشار نهمین نسخه پایدار این سیستم عامل محبوب است گوگل برنامه ریزی برای عبور از این سیستم عامل به یک سیستم عامل جدیدتر و طبیعتا کاربردی تر را آغاز کرده است.


دلیل اصلی جایگزینی سیستم عامل فیوژا توسط گوگل اینترنت اشیاست

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران با اشاره به اخبار منتشر شده  در طی سه سال آینده که گفته می شود سیستم‌عامل فیوژا یا فیوشه (Fuchsia) جایگزین سیستم عامل اندروید خواهد شد خاطر نشان کرد:  البته دلیل اصلی گوگل برای ارائه این سیستم عامل جدید نگاه این شرکت به موجب بعدی فناوری های تحول ساز یعنی اینترنت اشیاء و تلاش بر تسلط بر آن است که بر اساس آن بسیاری از وسایل اطراف ما بایستی قابلیت اتصال به اینترنت و مدیریت از طریق آن را داشته باشند، بطور مثال وسائل منزل ما و حتی خودرو شخصی و بسیاری از وسایل کاربردی اطراف ما در آینده نزدیک بایستی قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشند زیرا این اتصال لازمه شکل گیری مفهوم هایی از جمله خانه هوشمند (Smart Home)، زندگی هوشمند  (Smart Life)و شهر هوشمند (Smart City) است.
وی در ادامه عنوان کرد : برای ایجاد ارتباط و پیوستگی مناسب بین وسائل مختلف نیاز به یک سیستم عامل سازگار با تمام ابزارهای قابل اتصال آینده است لذا گوگل از دو سال پیش تمرکز خود را بر ایجاد یک سیستم عامل جدید مبتنی بر شرایط دهه پیش رو قرار داده است که تا این لحظه سیستم عامل فیوژا تبلور این تلاش ها است.

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران ابراز کرد: برای ایجاد ارتباط و پیوستگی مناسب بین وسائل مختلف نیاز به یک سیستم عامل سازگار با تمام ابزارهای قابل اتصال آینده است لذا گوگل از دو سال پیش تمرکز خود را بر ایجاد یک سیستم عامل جدید مبتنی بر شرایط دهه پیش رو قرار داده است که تا این لحظه سیستم عامل فیوژا تبلور این تلاش ها است.

وی تاکید کرد: اعلام خبر پایان عمر آندروید خبر تلخی نیست و این خبر حکایت از باز شدن بابی نو در عرصه فناوری های کاربردی مورد استفاده عموم مردم دارد که یکی از آنها افزایش تولید ابزارک های شخصی هوشمند است که می تواند به بهبود بسیاری از فعالیت های روزانه کاربران کمک کند.

پژوهشگر و تحلیل گر حوزه رسانه و فضای مجازی بیان داشت: شکی ندارم که طرح این واقعیت این سوال را در ذهن دلسوزان فرهنگی ایجاد کرده که آیا افزایش و گسترش فناوری های هوشمند و نفوذ بی سابقه آنها در زندگی شخصی کاربران پیامدهای مخاطره آمیزی به همراه نخواهد داشت !؟ طبیعتا پاسخ مثبت است .

دستگاه های فرهنگی برنامه ای برای مواجهه با اینترنت اشیاء ندارند

وی گفت : نگرانی بنده این است که دستگاه های فرهنگی کشور فعلا هیچ برنامه ای برای مواجهه مثبت و سازنده با این پدیده قریب الاتفاق دنیای فناوری ندارند و طبیعتا اگر دیر بجنبند ورود و گسترش بی برنامه اینترنت اشیاء به کشورمان در طی دهه آتی چالش های فرهنگی و امنیتی متعددی را برای ملت و نظاممان به همراه خواهد آورد.

پژوهشگر و تحلیل گر حوزه رسانه و فضای مجازی در پایان یاد آور شد: همانگونه که بی برنامه گی در مواجهه با فناوری هایی مانند Bluetooth  ، تلفن همراه هوشمند ، تلگرام ، اینستاگرام و ... تا کنون هزاران کاربر داخلی را به چالش هایی از جمله خودکشی ، طلاق ، روابط غیر اخلاقی و ... روبرو کرده است لذا خبر گوگل در واقع زنگ بیدار باشی است برای مسئولین ، فعالین و دلسوزان عرصه فناوری و فرهنگ کشور که نه تنها در حوزه فرهنگ بلکه در حوزه اقتصاد زمینه را برای بهره برداری مثبت و سازنده از فناوری جدید که می تواند موجب تبدیل شدن کشورمان به قطب فناوری IOT شود مهیا نمایند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۷ ، ۰۶:۳۹
روابط عمومی