وبگاه رسمی نوید کمالی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

وبگاه رسمی نوید کمالی

یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار، مولف و مدرس فعال در حوزه سیاست خارجی، فناوری‌های نوین و قدرت نرم ...

شماره تماس: 00989159263347 (جهت دریافت «مشاوره» ، دعوت جهت «برگزاری کارگاه آموزشی» و ... لطفا در ساعات غیر اداری و یا در شبکه های اجتماعی مبتنی بر این شماره تماس حاصل فرمایید.)

تذکر: بازنشر مطالب این پایگاه بلااشکال می باشد.

پست الکترونیکی : NavidKamali.ir@iran.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

خیلی وقت ها پیش آمده است که در جلسات مختلف برخی کارکرد و ماموریت رسانه را مختصراً در تدریس و تلبیس موضوعات مختلف تعریف می کنند و اینگونه عنوان می کنند که رسانه جز این دو ماموریت که چیزی جز فریب و فریبکاری نیست ماموریت دیگری ندارد.

متاسفانه این دیدگاه که ریشه ای مادی‌گرایانه و ساخته و پرداخته علوم انسانی غرب دارد اینگونه تدلیس و تلبیس را توجیه می کند که اگر این فریب کاری در عرصه افکار عمومی بتواند در جهت منافع قدرت حاکم فارغ از خیر یا شر بودن آن موفق عمل کند یعنی رسانه توانسته است نقش خود را به خوبی ایفا نماید ! 


اما خوب است بدانید که در دیدگاه ناب اسلام محمدی هدف وسیله را توجیه نمی کند و رسانه ای که رسالت خود را در مدیریت افکار عمومی با استفاده از هر ابزاری تعریف کند قطعا مردود و غیر قابل تایید است.

برای درک بهتر این مهم خوب است که نگاهی به دیدگاه استاد شهید مطهری (ره) داشته باشیم و با رویکرد اسلامی به این مسأله مهم آشنا شویم.


📖 برای حق باید از حق استفاده کرد.

معنی این حرف این است: اگر من بدانم چنانچه یک حرف ناحق و نادرست، یا یک حدیث ضعیف و دروغ برای شما بگویم،  همین امشب همه گنهکاران توبه می‌کنند و همه نمازشب خوان می‌شوند، بازهم حق انجام این کار را ندارم.

اسلام به من چنین کاری را اجازه نمی‌دهد.

 آیا اسلام اجازه می‌دهد ما دروغ بگوییم که مردم برای امام حسین اشک بریزند؟ آن که می‌شنود که نمی‌داند دروغ است، اشک ریختن برای امام حسین هم که شک ندارد اجر و ثواب دارد، آیا اسلام اجازه می‌دهد؟

 ابداً !

اسلام نیازی به این دروغها ندارد. حق را با باطل آمیختن، حق را از میان می‌برد. وقتی انسان حق را ضمیمه باطل کرد، حق دیگر نمی‌ایستد، خودش می‌رود. حق تاب اینکه همراه باطل باقی بماند ندارد.

#استاد_مرتضی_مطهری، سیری در سیره نبوی، ص ۱٢٣


📚مجموعه یادداشت های مهندس نوید کمالی

نظرات  (۱)

مطلب بسیار مفیدی بود .....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی