وبگاه رسمی نوید کمالی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

وبگاه رسمی نوید کمالی

یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار، مولف و مدرس فعال در حوزه سیاست خارجی، فناوری‌های نوین و قدرت نرم ...

شماره تماس: 00989159263347 (جهت دریافت «مشاوره» ، دعوت جهت «برگزاری کارگاه آموزشی» و ... لطفا در ساعات غیر اداری و یا در شبکه های اجتماعی مبتنی بر این شماره تماس حاصل فرمایید.)

تذکر: بازنشر مطالب این پایگاه بلااشکال می باشد.

پست الکترونیکی : NavidKamali.ir@iran.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

ماجرای شورای شهر بابل و جای خالی نظارت استصوابی !

سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۲:۴۱ ق.ظ

طی روزهای گذشته سخنان جنجالی امام جمعه بابل و پرده برداری وی از فساد مالی و اخلاقی بی سابقه برخی از اعضای بازداشت شده #شورای_شهر_بابل در کنار اخباری مشابه، این سوال در افکار عمومی کشور مطرح می کند که چرا و چگونه برخی از افراد فاسد و دارای انحراف متعدد به راحتی مجوز و فرصت شرکت در  انتخابات شوراها را پیدا کرده اند !؟

مگر دستگاه های نظارتی از جمله  وزارت اطلاعات و ... کنترلی بر صلاحیت های این افراد ندارند؟ 

شورای شهر بابل

پاسخ به این سوال خوشبختانه بار دیگر بحث اصل ۹۹ قانون اساسی و اهمیت نظارت استصوابی را سطح عموم جامعه مطرح کرده خصوصا در شرایطی که اخیرا دو نماینده لیست امید در نطق های خود، لجن پراکنی مجلس ششم را زنده کرده و به شدت به این اصل کارآمد و تضمین کننده صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری حمله ور شدند. 

صدالبته دلیل حمله مشخص است

شورای نگهبان به عنوان یک ناظر امین بدون هیچ اغماضی با بهره گیری از استعلامات قانونی از مراجعی مانند نهادهای قضایی و انتظامی صلاحیت افراد را بررسی و نتیجه را در قالب تایید ، رد و یا عدم احراز به کاندیدا اعلام می کند. طبیعتا این فرایند موشکافانه مانع از حضور افراد دارای سوء پیشینه و یا مفاسد مالی و اخلاقی در پست های حساس وکالت مجلس یا ریاست جمهوری می شود اما متاسفانه در حوزه شوراهای شهر و روستا نظارت بر صلاحیت ها بر عهده شورای نگهبان نیست و بر اساس قانون، مجلس مسئولیت این امر را به عهده دارد

اما طبیعتا بدلیل محدودیت های اجرایی مجلس بخش عمده از مسئولیت این کار خطیر بر عهده دولت ها قرار داده شده که این آسیب خود موجب شد در انتخابات اخیر دور پنجم شوراهای شهر و روستا تعداد زیادی از افراد فاقد صلاحیت و تایید نشده در دوره های قبلی به صرف گرایشات سیاسی مورد تایید هیئت های نظارت قرار گرفته و فرصت حضور در شوراها را پیدا کنند! 

طبیعتا از این نوع تایید صلاحیت قبیله گرایانه نیز چیزی جز ماجرای شورای اسلامی شهر بابل یا ... نمی توان انتظار داشت! 

اکنون پاسخ به این سوال سهل است که چرا عده ای در رسانه ها و تریبون های عمومی بی رحمانه و فریبکارانه به شورای نگهبان و نظارت استصوابی آن می تازند

اگر منصف و یا دلسوز ملت و نظام باشیم باید این سرمایه مهم و نظارتی کشورمان را به خوبی قدر بدانیم که وجود پربرکتش مانع از حضور افراد سودجو و فاسد در عرصه های مهم مدیریتی کشور شده است. 


یادداشتی از: نوید کمالی

#زمانه جامع ترین کانال تحلیل سیاسی با حضور نخبگان سیاسی، اصحاب رسانه، اساتید محترم دانشگاه  @zamanehh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی