وبگاه رسمی نوید کمالی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

وبگاه رسمی نوید کمالی

یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار، مولف و مدرس فعال در حوزه سیاست خارجی، فناوری‌های نوین و قدرت نرم ...

شماره تماس: 00989159263347 (جهت دریافت «مشاوره» ، دعوت جهت «برگزاری کارگاه آموزشی» و ... لطفا در ساعات غیر اداری و یا در شبکه های اجتماعی مبتنی بر این شماره تماس حاصل فرمایید.)

تذکر: بازنشر مطالب این پایگاه بلااشکال می باشد.

پست الکترونیکی : NavidKamali.ir@iran.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی«پدافند غیرعامل و امنیت اقتصادی» برای افزایش فشار و تهدیدات دشمنان ملت ایران علیه زیرساخت‌های اقتصادی کشور با همکاری مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، سازمان بسیج رسانه کشور و همچنین فرهنگسرای رسانه، با حضور کارشناسان و صاحب نظران عرصه پدافند غیر عامل و امنیت اقتصادی برگزار شد.

صاحب نظران در این نشست ضمن بحث و تبادل نظر در رابطه با امنیت اقتصادی، به بررسی نقش رسانه‌ها در ارتقاء آگاهی امنیتی فعالان اقتصادی کشور در حوزه مقابله با تهدید آفرینی دشمنان انقلاب اسلامی علیه زیرساخت‌های اقتصادی کشور پرداختند.

خرابکاری صنعتی - نوید کمالی - امنیت اقتصادی

مفهوم امنیت اقتصادی به خوبی در کشور پیاده سازی نشده است

در ابتدای این نشست عابد اکبری، پژوهشگر امنیت بین‌الملل و مدیرعامل موسسه مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان در این نشست با تاکید بر اهمیت تبیین درست و دقیق مفهوم امنیت اقتصادی در بین نخبگان و سیاست گذاران اقتصادی کشور اظهار داشت: در طول قرون گذشته مفهوم امنیت تنها از جنبه نظامی و سیاسی مورد توجه رهبران و سیاست گذاران کشورها بوده است اما در قرن حاضر و به طور خاص در طی دهه‌های اخیر شاهد این واقعیت هستیم که مفهوم امنیت بر خلاف گذشته به مفهومی گسترده و پیچیده‌ بدل شده است و ابعاد و جنبه‌های متنوع و گوناگونی از زندگی بشر را در بر گرفته است، از همین رو در طی سالیان اخیر مفهوم امنیت اقتصادی به طور ویژه مورد توجه صاحب نظران و نظریه پردازان امنیتی و اقتصادی قرار گرفته است.

این مدرس دانشگاه افزودند: امروزه رهبران و سیاست‌گذاران کشورهای توسعه یافته جهان به این نکته واقف‌اند که امنیت اقتصادی، نقش مهمی در تامین رفاه جوامع ایفا می‌کند به همین دلیل نیز حفاظت و حراست از این نوع امنیت به شکل ویژه مورد توجه این دست کشورها قرار دارد.

این مولف و پژوهشگر، در ادامه با طرح این موضوع که پیاده سازی امنیت اقتصادی در کشور نیازمند تبیین دقیق این موضوع در سطج جامعه نخبگانی کشور است افزود: موسسه ابرار معاصر با همکاری سازمان بسیج رسانه کشور در تلاش است تا از طریق ظرفیت‌های رسانه‌ای، هوشیاری نخبگان را در حوزه امنیت اقتصادی ارتقاء دهد.


امنیت اقتصادی زمینه ساز تامین امنیت ملی است

در ادامه این نشست اشکان پیرزاده، مدیر گروه مطالعاتی اقتصاد بین‌الملل مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران ضمن اشاره به مفهوم پدافند غیر عامل و ارتباط آن با امنیت اقتصادی اظهار داشت: امنیت اقتصادی مفهومی است مرتبط با امنیت ملی و بدون توجه به تامین امنیت اقتصادی نمی‌توان انتظار تامین امنیت ملی را داشت.

این مدرس دانشگاه افزود: امروزه با توجه به افزایش تهدید آفرینی‌های دشمنان کشورمان نیازمند کسب شناخت بهتر و دقیق‌تری نسبت به تهدیدات نوین دشمن هستیم با توجه به اینکه کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، این شناخت جز با سرمایه گذاری و پژوهش در حوزه اقتصاد و شناخت مفاهیم امنیت اقتصادی و ممکن نمی‎شود.

این کارشناس حوزه حقوق تجاری اقتصادی و بین المللی، تحریم‌های اقتصادی را بعنوان یکی از سلاح های سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا خوانده که به قصد تهدید آفرینی علیه امنیت ملی کشورمان، برنامه ریزی و اجرا گردیده است. این مولف عنوان داشت: دشمن در طی سالیان اخیر بدین موضوع پی برده که ایران موفق شده با تدابیر اتخاذی، نه تنها آثار تحریم ها را کم رنگ کرده بلکه از شیوه های نوینی برای خنثی سازی آن ها بهره می برد و این موجب گردیده ایران به مرحله ای برسد که به سایر کشورهایی که به نوعی تحت تحریم های یکجانبه آمریکا قرارگرفته اند، امکان انتقال تجارب و ارائه مشاوره های لازم جهت بی اثر کردن این حربه را داشته باشد.

اشکان پیرزاده افزود: با توجه به اینکه اکنون در جنگ اقتصادی قرار داریم و دشمن از هر ابزاری برای ضربه به اقتصاد کشورمان استفاده خواهد کرد به موضوع خرابکاری صنعتی و اقتصادی به دلیل اثرگذاری مستقیم بر آرامش روانی و اقتصادی جامعه اشاره می کنم که امروزه مورد توجه دشمنان کشورمان قرار دارد به همین دلیل بایستی آمادگی و هوشیاری سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی کشورمان در این حوزه بیش از پیش افزایش یابد.

وی همچنین از در دست داشتن تالیف کتابی در زمینه امنیت اقتصادی خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع امنیت اقتصادی به زودی اثر علمی جدیدی را با هدف ارتقاء سطح هوشیاری امنیتی مدیران و سیاست‌گذاران اقتصادی کشورمان خصوصاً در بخش‌های صنعتی و دانش بنیان منتشر خواهیم کرد.

امنیت اقتصادی

افزایش آگاهی امنیتی، راهکار مقابله با خرابکاری‌های صنعتی و اقتصادی است

در ادامه این نشست نوید کمالی، پژوهشگر و مولف عرصه قدرت نرم و امنیت بین‌الملل با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب در رابطه با اولویت‌ داشتن مسئله اقتصاد گفت: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با تاکید بر اهمیت توجه به عرضه اقتصاد کشور، اقتصاد را مهمترین اولویت کشور معرفی کرده و فرمودند:« به نظر من امروز مسئله‌ی اصلی و مسئله‌ی اولویّت‌دار، مسئله‌ی اقتصاد است»

وی افزود: با توجه به تجربیات جهانی و همچنین شواهد موجود در رابطه با آرایش دشمنان انقلاب اسلامی برای ضربه وارد کردن به زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشورمان بایستی آگاهی امنیتی و حفاظتی مدیران و سیاست‌گذاران اقتصادی در رابطه با رویکردهای تهاجمی و خرابکارانه در دشمنان علیه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشورمان افزایش یابد.

نوید کمالی در ادامه با اشاره به راهبرد «هزار ضربه چاقو» رژیم صهیونیستی علیه کشورمان گفت: فراهم کردن زمینه‌های بروز نارضایتی در سطح جامعه از طریق ایجاد اختلال در سازوکارهای اقتصادی کشورمان در دستور کار دشمنان کشورمان قرار دارد چرا که آن‌ها با ایجاد اختلال در سازوکارهای اقتصادی و صنعتی کشورمان قادر به وارد کردن خدشه به ثبات اقتصادی کشور و در نتیجه معیشت توده‌های مردم خواهند شد از این رو بایستی با تبیین تهدیدات امنیتی پیش روی زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشورمان و افزایش آگاهی امنیتی و حفاظتی فعالان و سیاست‌گذاران این عرصه مانع از تحقق اهداف و نیات شوم دشمنان انقلاب اسلامی شد.

مولف کتاب «حفاظت و امنیت دیپلماتیک» با تاکید بر ضرورت توجه به عرصه پژوهش‌های امنیتی افزود: برای شکل دهی پدافند مناسب در مقابل تهدیدات پیش روی امنیت اقتصادی کشورمان بایستی به شکل ویژه در حوزه پژوهش‌های نوین مرتبط با امنیت اقتصادی سرمایه گذاری کرد چرا که بدون پژوهش‌های نوین و روزآمد نمی‌توان به شکل به هنگام تهدیدات پیش رو را شناخت و تدابیر و تمهیدات امنیتی متناسب با آن‌ها را اتخاذ نمود.

این مدرس و پژوهشگر همچنین اظهار داشت: امروزه رسانه‌ها به یمن شکل‌گرفتن جبهه رسانه‌ای تراز انقلاب اسلامی توسط سازمان بسیج رسانه کشور قادراند تا به شکلی مناسب و فراگیر مفهوم امنیت اقتصادی را در سطح جامعه طرح کرده و از این طریق زمینه‌ساز افزایش آگاهی امنیتی در بین فعالان اقتصادی کشور شوند.

در پایان این نشست مصطفی رضایی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر نیز با اشاره به نقش آموزش در افزایش هوشیاری حفاظتی و امنیتی مدیران و فعالان بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی اظهار داشت: امروزه تهدیدات متنوعی متوجه صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کشورمان است که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به خرابکاری صنعتی اشاره کرد.

وی افزود: خرابکاری صنعتی گاه توسط عناصر ناراضی و گاه توسط رقبای تجاری رخ می‌دهد، اما در سطحی کلان‌تر کشورها برای بر هم زدن ثبات اقتصادی بازیگران بین‌المللی دست به خرابکاری سازمان یافته در صنایع دیگر کشورها می‌زنند.

این پژوهشگر، با اشاره افزایش تهدیدآفرینی‌های دشمنان کشورمان علیه زیرساخت‌های اقتصادی کشورمان گفت: بر کسی پوشیده نیست که دشمنان قسم خورده کشورمان به دنبال بر هم زدن ثبات اقتصادی کشورمان هستند به همین دلیل امروزه کشور نیازمند افزایش آگاهی حفاظتی و امنیتی صاحبان و مدیران زیرساخت‌های اقتصادی کشورمان است.

مصطفی رضایی افزود: برای افزایش آگاهی حفاظتی و امنیتی مدیران و فعالان زیرساخت‌های اقتصادی کشورمان نیازمند ارائه آموزش‌های روزآمد به آن‌ها هستیم و ارائه این دست آموزش‌ها جز با تکیه بر توان متخصصان و پژوهشگران دلسوز و توانمند فعال در عرصه امنیت و حراست ممکن نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی