پشت پرده پدیده واینرهای فضای مجازی
بر اساس آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت پر سرعت کشور به بیش از 70 میلیون نفر رسیده که ۶۰ میلیون نفر آنها مشترک اینترنت همراه نسل 3 و 4 هستند. همزمان ارزیابیهای بینالمللی از جمله گزارش «Hootsuite» از رشد 135 درصدی تعداد کاربران شبکههای اجتماعی ایران نسبت به سال قبل حکایت دارد که این آمار به معنای جمعیت 47 میلیونی کاربران شبکههای اجتماعی کشورمان است.
بر اساس همین گزارش، رتبههای اول تا سوم جستوجوی کاربران ایرانی به کلیدواژههای «دانلود»، «فیلم» و «عکس» اختصاص یافته که این روند علاقه بالای کاربران ایرانی به محتواهای چند رسانهای منتشر شده در فضای مجازی را نشان میدهد؛ از اینرو بیراه نیست که در طول چند سال اخیر نفوذ رسانه اجتماعی اینستاگرام به ویژه در بین خانوادههای ایرانی به شدت افزایش یافته و به طبع آن پدیده اینفلوئنسرها و واینرهای اینستاگرامی به یکی از مهمترین تهدیدات ضد فرهنگی کشور بدل شده است.در فضای مجازی اینفلوئنسرها افرادی هستند که در یک بستر خاص، مانند اینستاگرام، دنبالکنندگان بسیاری دارند و نهادهای سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی از طریق همکاری با این افراد، به جای کل بازار، گروهها و افراد خاصی را برای بازاریابی هدف قرار میدهند! غالباً اینفلوئنسرها دو منشأ دارند که اولین آن فضای حقیقی است؛ به این معنا که اینفلوئنسر به دلیل سابقه هنری یا سیاسی خود در فضای حقیقی شناخته شده بوده و آن اعتبار فضای حقیقی موجب تبدیل شدنش به یک چهره تأثیرگذار در فضای مجازی شده است؛ اما برخلاف نوع اول اغلب اینفلوئنسرهای فضای مجازی صرفاً به دلیل فعالیتهای غالباً ساختارشکنانه خود در فضای مجازی به چهرههای تأثیرگذار و پر مخاطب تبدیل شدهاند!
برای نمونه، در طول سالیان گذشته در سایه بیتوجهی نهادهای مسئول، کاربران دختر و پسر زیادی با عنوان اشتغال به حرفه مدلینگ و در سودای کسب شهرت و اعتبار عکسهای بیحجاب خود را در اینستاگرام منتشر کردهاند که امروز برخی از آنها با عنوان «شاخهای مجازی» در بین میلیونها کاربر فضای مجازی کشور شناخته شدهاند.
اما این روزها پدیده «زوجهای واینر» به تهدیدی به مراتب خطرناکتر از موج اول هجوم اینفلوئنسرها علیه ارزشها و اعتقادات بدل شده است. واینرها در ادبیات رسانههای اجتماعی به کاربرانی گفته میشود که برای جذب مخاطب به انتشار عکس اکتفا نکرده و ویدئوهای کوتاه تولید میکنند.
دو سبک معروف و نام آشنای واینرهای مجازی، بیوتی بلاگینگ و فود بلاگینگ یا تولید محتوا درباره مسائل آرایشی و مواد غذایی است و بیشتر واینرها در سایه معرفی و آموزش محصولات آرایشی و همچنین رستورانگردی، زندگی خصوصی خود را با کاربران به اشتراک گذاشته و از این طریق گاه به بیش از 3 میلیون دنبالکننده در اینستاگرام دست یافتهاند که یک نمونه از آنها مدتی قبل از سوی مجله آمریکایی «فوربز» به عنوان برترین اینفلوئنسر زیبایی جهان معرفی شد. این چهرههای مبتذل مجازی که دستی در تبلیغ همجنسگرایی، سگبازی و... هم دارند، با مشارکتدهی به ظاهر همسرانشان در تولید محتوا خط جدیدی از تهاجم فرهنگی با عنوان «غیرتزدایی از مردان ایرانی» را شروع کردهاند؛ زیرا بر اساس مفاهیم اسلامیـ ایرانی، غیرت به منزله یک حس درونی موجب محافظت از حریم خانواده میشود و مرد باغیرت، ناموس خود را از دسترس لذتجویی و نگاه آلوده دیگران دور میکند. هماهنگی محتوایی و جهتگیری واینرها در هدف قراردهی غیرت مردان ایرانی از فعالیت سازمانیافته آنها تحت اشراف سرویسهای اطلاعاتی دشمن حکایت دارد؛ زیرا از سالها قبل در محافل اندیشکدهای غرب هجمه به غیرت در جامعه موجب از هم پاشیدن نظام خانواده و حرکت به سوی آندلوسیزاسیون جامعه اسلامی میشود که نهادهای مسئول باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند و با انفعال خود عرصه را برای موجسواری این مزدوران فرهنگی دشمن باز نگذارند.