نگاهی به محبوبترین رسانه دوران قرنطینه
تعطیلات نوروز 99 در حالی به پایان رسید که رنگ و بوی این تعطیلات با تمام تعطیلات صد سال گذشته کشورمان متفاوت بود؛ زیرا در پی شیوع جهانی ویروس کرونا و شناسایی افراد مبتلا به آن در ایران، عملاً امکان اجرای آداب مرسوم این عید باستانی از تمام خانوادههای ایرانی سلب شد؛ چراکه هرگونه تجمع و دید و بازدید نوروزی میتوانست به بهای به خطر افتادن سلامتی اعضای خانوادهها تمام شود، حتی در عرض چند روز رخت عزا را بر تن آنها بپوشاند.
به همین علت ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تصمیم گرفت در طول تعطیلات نوروز و احتمالاً در طول روزها و هفتههای پیشِ رو و مشخصاً تا زمان در دسترس قرار گرفتن یک درمان قطعی، اجرای سیاست فاصلهگذاری اجتماعی و کاهش فعالیتهای غیر ضروری جامعه را در دستور کار خود قرار دهد.
شروع قرنطینه خانگی سختیهای خودش را داشت؛ اما فارغ از همه این سختیها نباید از نکات مثبت این خانهنشینی غافل شد که یکی از مهمترین آنها افزایش سهم فضای مجازی در سبد زندگی هموطنانمان است که نمود آن را میتوان در افزایش قابل توجه مصرف ترافیک اینترنت کشور مشاهده کرد.
اگر بخواهیم چرایی این افزایش مصرف اینترنت خانوادهها را بررسی کنیم، دو جنبه بیش از همه خودنمایی میکند که اولین آن ماهیت سرگرمیآفرینی بالای این رسانه نوآورانه است، آن هم در زمانهای که رسانههای سنتی مانند تلویزیون دیگر جذابیت سابق خود را ندارند؛ برای نمونه یک کاربر فضای مجازی با چند کلیک ساده میتواند با مراجعه به VODها یا سایتهای سرویسدهنده خدمات ویدئویی داخلی، به لیست بلندبالایی از فیلمها، سریالها حتی انیمیشنهای ایرانی و خارجی دسترسی پیدا کند و به راحتی و با کمترین هزینه به تماشای آنها بنشیند، خصوصاً در این ایام که استارتآپهای این حوزه برای پر کردن اوقات فراغت کاربران گرفتار در قرنطینه خانگی کمپینهای رایگان و ویژهای را ارائه کردهاند که یکی از موفقترین آنها ارائه فرصت تماشای رایگان انیمیشنها برای مخاطبان کودک و نوجوانان است.جنبه دیگری که باید به آن توجه کرد، کارکرد آموزشی فضای مجازی در بحران اخیر است؛ زیرا در پی تعطیل شدن مدارس و دانشگاهها، به واسطه فراگیری شبکه اینترنت و در دسترس بودن کمهزینه فضای مجازی، امکان ادامه تحصیل برای بخش قابل توجهی از دانشآموزان و دانشجویان کشورمان دوباره مهیا شد.