وبگاه رسمی نوید کمالی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

وبگاه رسمی نوید کمالی

یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار، مولف و مدرس فعال در حوزه سیاست خارجی، فناوری‌های نوین و قدرت نرم ...

شماره تماس: 00989159263347 (جهت دریافت «مشاوره» ، دعوت جهت «برگزاری کارگاه آموزشی» و ... لطفا در ساعات غیر اداری و یا در شبکه های اجتماعی مبتنی بر این شماره تماس حاصل فرمایید.)

تذکر: بازنشر مطالب این پایگاه بلااشکال می باشد.

پست الکترونیکی : NavidKamali.ir@iran.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

📝 اگر در هفته های اخیر پای صحبت های حاجیان بازگشته از سرزمین وحی نشسته باشید متوجه خواهید شد که بر خلاف دوره های پیشین اغلب آنها از رفتار خوب و مهمان نوازانه ماموران امنیتی سعودی داستان ها می گویند که نمونه ای از آن در کلیپ منتشر شده اخیر مشهود است!




اگر تعجب کردید در این رابطه باید بدانید که دستگاه های امنیتی عربستان طی یک سال گذشته با آموزش #زبان_فارسی به مامورین امنیتی اماکن متبرکه و ارائه دستور العمل های فرهنگی ویژه تلاش کرده تا تصویر ذهنی ایرانیان را از شرطه های خشن وهابی که نماد نوع حکومت ضد شیعی مسلط بر سرزمین حجاز بودند را به شرطه هایی میهمان نواز و مهربان تغییر دهد!


این تغییر رویه بدون شک نشان از تلاش #محمد_بن_سلمان  و دستگاه تبلیغاتی نظام سعودی جهت بهره گیری از موسم #حج به مثابه فرصتی بی بدیل برای بهره برداری جهت دیپلماسی عمومی در مواجهه با ملت ایران دارد!


حال با توجه به تفاوت رویکرد رسمی رژیم آل سعود که مبتنی بر کینه ورزی و عناد بر علیه ملت و انقلاب اسلامی ایران است می توان این تحلیل را داشت که رژیم سعودی وارد عرصه نبردی جدید با ملت ایران شده است و نمایش انجام شده در موسم حج با حضور ۸۵ هزار شهروند ایرانی شروعی بر سیاست آمریکایی #ایجاد_شکاف بین برداشت عمومی ملت ایران و تصویر ارائه شده توسط حاکمیت ایران از نظام سعودی است!

پر واضح است که این تلاش ها نشان از سبک جدیدی از مواجهه این رژیم با ملت و حکومت ایران دارد! آیا برای مواجهه هوشمندانه با آن آمادگی داریم ؟!


✍ #نوید_کمالی (کارشناس زمانه)


_______ 💠 #زمانه 💠 ________

🇮🇷 #زمانه= جامع ترین کانال تحلیل سیاسی با حضور نخبگان سیاسی، اصحاب رسانه، اساتید محترم دانشگاه

@zamanehh

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۴۸
روابط عمومی

در طول تاریخ معاصر قدرت نرم و رسانه ای جهان غرب همیشه به عنوان یکی مساله خلل ناپذیر در بین قدرت های سیاسی و اجتماعی جهان پذیرفته شده بود و کمتر رسانه مستقلی در جهان آزاد این توان و جسارت را در خود می دید که با اخبار خود سیاست ها نظام سلطه را به چالش بکشد زیرا اگر تلاشی هم می شد صدای آن هیچگاه به گوش افکار عمومی غرب نمی رسید!

جنگ اقناع مخاطب

در واقع در طی دهه های گذشته تمدن غرب به رهبری آمریکا برای تضمین تسلط و توسعه نفوذ خود بر افکار عمومی جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم اقدام به خلق یک امپراطوری رسانه ای متشکل از هزاران رسانه خبری وابسته به خود در سرتاسر جهان نموده که تنها برخی از مهمترین آنها عبارتند از BBC ، CNN ، Fox news ، Reuters و Associated press که ماموریت همه آنها را می توان بصورت مختصر مدیریت و هدایت افکار عمومی جهان در راستای تامین منافع غرب دانست.

با توجه به این واقعیت پر واضح است که وقتی بحث تامین منافع غرب به میان می آید نمی توان انتظار داشت که مسائل مهمی مانند فجایع ضد بشری رخ داده در یمن و یا کشتار مسلمانان بی دفاع درمیانمار جایی در رسانه های غربی داشته باشند لذا اگر شاهدیم که در اروپا و آمریکا هیچ گونه نقد و انتقادی نسبت به این دست جنایات شکل نمی گیرد ریشه آن را باید در نگرش و دیدگاه تزریق شده از سوی رسانه های ای کشورها به افکار عمومی ملت هایشان دید.

اما همانگونه که در آیات و روایات مکررا تاکید شده است مکر شیطان همیشه پایدار نمی ماند و امپراطوری رسانه غرب بر خلاف آنچه پیشتر در مورد خلل ناپذیری آن تصور می شود طی ماه های گذشته با چالش جدی ظهور شبکه های مستقل خبری در دل حوزه تحت سلطه خود روبرو شد بطوری که این مساله نهادها سیاسی-امنیتی غرب را بر آن داشت تا با اقدامی ضربتی برای مواجهه با آنچه از دید آنها Fake News یا اخبار جعلی خوانده می شود اقدام نمایند.

بر اساس تعریف آمریکایی ها اخبار جعلی، اخباری است که روایتی متفاوت از آنچه رسانه های مسلط بازگو می کنند را طرح و ارائه نماید که در نتیجه آن ممکن است افکار عمومی از چرخه روانی از پیش تعریف شده نظام سلطه خارج شوند که این مساله از دید سلطه جویان غیر قابل قبول و پر هزینه است زیرا بر مبنای سیاست مدیریت افکار، شهروندان غربی تنها بایستی نسبت به مسائلی واکنش نشان دهند که در راستای منافع اقلیت عمدتا صهیونیست حاکم بر آنها باشد; بطور مثال در طی سال های گذشته در رسانه های غربی همیشه از انقلابیون حوثی یمن به عنوان گروه تروریستی و شبه نظامی غوغا سالار یاد شده و این دو مفهوم موجب شده تا تمام جنایات آل سعود در قبال مردم یمن از دید افکار عمومی غرب به عنوان یک فرایند ضد تروریستی مشروع و ضامن حفظ امنیت جهانی تعریف گردد.

اما حال به لطف گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و بر خلاف گذشته این فرصت گران بها برای جوامع آزاد از سلطه امپراطوری رسانه ای غرب ایجاد شده تا با اقدامات شبکه ای و شبه چریکی اخبار و اطلاعاتی متفاوت از آنچه مد نظر امپراطوری رسانه ای غرب است را به اطلاع شهروندان تحت سلطه آنها برسانند که یکی از نتایج ملموس آن در طی ماه های گذشته بروز اعتراضات ضد صهیونیستی و ضد آل سعودی در شهرهایی مانند لندن و پاریس بود.

شکی نیست که این دست تلاش ها که در راستای آگاهی بخشی عمومی در جهان غرب صورت می گیرد از چشم سرویس های امنیت داخلی نظام سلطه از جمله DGSI ، MI5 و NSA پنهان نمی ماند لذا طی هفته های گذشته از سوی مراجع امنیتی غرب تلاشی هماهنگ برای انهدام کانال ها و صفحات خبری آگاهی بخش فعال در شبکه های اجتماعی مانند facebook ، Twitter به راه افتاد که در جریان آن تعدادی از حساب های خبری منصوب به رسانه ملی کشورمان نیز دیده می شود.

این اقدام سخت نهادهای امنیتی و قضای آمریکا و اروپا بر علیه رسانه های آگاهی بخش را می توان بصورت مختصر نشانه ای از موارد ذیل دانست:

1. استقبال افکار عمومی غرب از اخبار رسانه های مستقل غیر وابسته به اروپا و آمریکا

2. کاهش قدرت اقناع و تاثیرگذاری امپراطوری رسانه غرب بر افکار عمومی ملت های تحت سلطه

3. تاثیرپذیری بالای افکار عمومی غرب از رسانه های مستقل و آگاهی بخش

در پایان با توجه به این موارد می توان تداوم بخشی به فعالیت های رسانه ای غیر متمرکز در حوزه نفوذ رسانه ای غرب را یک راهبرد موثر در مواجهه با جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی به رهبری آمریکا دانست زیرا بر اساس تجربیات تاریخی سرگرم کردن دشمن در مرزهای جغرافیایی اش موجب تضعیف فعالیت های مخربانه اش در سطح بین الملل می گردد.

یادداشتی از : نوید کمالی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۷ ، ۲۳:۳۱
روابط عمومی

طی روزهای گذشته سخنان جنجالی امام جمعه بابل و پرده برداری وی از فساد مالی و اخلاقی بی سابقه برخی از اعضای بازداشت شده #شورای_شهر_بابل در کنار اخباری مشابه، این سوال در افکار عمومی کشور مطرح می کند که چرا و چگونه برخی از افراد فاسد و دارای انحراف متعدد به راحتی مجوز و فرصت شرکت در  انتخابات شوراها را پیدا کرده اند !؟

مگر دستگاه های نظارتی از جمله  وزارت اطلاعات و ... کنترلی بر صلاحیت های این افراد ندارند؟ 

شورای شهر بابل

پاسخ به این سوال خوشبختانه بار دیگر بحث اصل ۹۹ قانون اساسی و اهمیت نظارت استصوابی را سطح عموم جامعه مطرح کرده خصوصا در شرایطی که اخیرا دو نماینده لیست امید در نطق های خود، لجن پراکنی مجلس ششم را زنده کرده و به شدت به این اصل کارآمد و تضمین کننده صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری حمله ور شدند. 

صدالبته دلیل حمله مشخص است

شورای نگهبان به عنوان یک ناظر امین بدون هیچ اغماضی با بهره گیری از استعلامات قانونی از مراجعی مانند نهادهای قضایی و انتظامی صلاحیت افراد را بررسی و نتیجه را در قالب تایید ، رد و یا عدم احراز به کاندیدا اعلام می کند. طبیعتا این فرایند موشکافانه مانع از حضور افراد دارای سوء پیشینه و یا مفاسد مالی و اخلاقی در پست های حساس وکالت مجلس یا ریاست جمهوری می شود اما متاسفانه در حوزه شوراهای شهر و روستا نظارت بر صلاحیت ها بر عهده شورای نگهبان نیست و بر اساس قانون، مجلس مسئولیت این امر را به عهده دارد

اما طبیعتا بدلیل محدودیت های اجرایی مجلس بخش عمده از مسئولیت این کار خطیر بر عهده دولت ها قرار داده شده که این آسیب خود موجب شد در انتخابات اخیر دور پنجم شوراهای شهر و روستا تعداد زیادی از افراد فاقد صلاحیت و تایید نشده در دوره های قبلی به صرف گرایشات سیاسی مورد تایید هیئت های نظارت قرار گرفته و فرصت حضور در شوراها را پیدا کنند! 

طبیعتا از این نوع تایید صلاحیت قبیله گرایانه نیز چیزی جز ماجرای شورای اسلامی شهر بابل یا ... نمی توان انتظار داشت! 

اکنون پاسخ به این سوال سهل است که چرا عده ای در رسانه ها و تریبون های عمومی بی رحمانه و فریبکارانه به شورای نگهبان و نظارت استصوابی آن می تازند

اگر منصف و یا دلسوز ملت و نظام باشیم باید این سرمایه مهم و نظارتی کشورمان را به خوبی قدر بدانیم که وجود پربرکتش مانع از حضور افراد سودجو و فاسد در عرصه های مهم مدیریتی کشور شده است. 


یادداشتی از: نوید کمالی

#زمانه جامع ترین کانال تحلیل سیاسی با حضور نخبگان سیاسی، اصحاب رسانه، اساتید محترم دانشگاه  @zamanehh

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۷ ، ۰۲:۴۱
روابط عمومی

به گزارش سیتنا، "نوید کمالی" محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فناوری های نوین ارتباطی در یادداشت ارسالی برای سیتنا، آورده است:

در طی دهه های گذشته با فراگیر شدن فناوری های ارتباطی و رسانه ای در سطح جهان جرایم مربوط به این حوزه نیز گسترش قابل توجه ای یافته است بطوری که برای مقابله با این دست جرایم تمام دولت ها اقدام به تدوین و تصویب قوانینی بازدارنده در این حوزه نموده اند که نمونه شاخص آن در کشور ما تحت عنوان قانون جرایم رایانه ای شناخته می شود.

اولین قانون جرایم رایانه ای ایران

قانون جرایم رایانه‌ای در سال ۱۳۸۸ برای تعیین مصادیق استفاده مجرمانه از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و هم اکنون تمام دادرسی های قضایی در حوزه جرایم رایانه و مخابراتی با تکیه بر مفاد مطرح شده در این قانون صورت می پذیرد اما شاید خیلی ها ندانند که سابقه تاریخی تصویب اولین قانون کشورمان در حوزه جرایم ارتباطی و رایانه ای به سال ها قبل و دوران سلطه سلسله قاجار باز می گردد.

جالب اینجاست که امروزه بیش از 11 هزار  قانون در کشور ما تصویب شده و در کتاب های قوانین کشورمان ثبت و نگهداری می شود اما تا قبل از انقلاب مشروطه واژه ای به عنوان "قانون" در جامعه ایران وجود نداشت و اراده شاهان وقت حکم قانون امروزی ما را داشت، حتی زمانی که "میرزا یوسف خان تبریزی" ملقب به مستشارالدوله در کتاب خود با عنوان "یک کلمه" از واژه قانون و لزوم پیاده سازی آن در ایران سخن گفته بود به حکم شاهان قاجار دستگیر و پس از شکنجه فراوان که شامل کوبیدن کتاب یک کلمه بر سرش می شد به قتل رسید.

اما خوشبختانه با وقوع انقلاب مشروطه برای نخستین بار سلسله قاجار تن به پذیرش قوانین مصوب نمایندگان ملت که به عنوان قانون اساسی مشروطه مشهور است داد که یکی از آن مفاد قانونی آن "ممنوعیت شنود و افشاء مکاتبات تلگرافی" است.

در بخش حقوق ملت و اصل 23 متمم قانون اساسی مشروطه که در تاریخ 13 مهر 1286 خورشیدی به تصویب مجلس و امضای شاه رسید آمده است:

"افشاء یا توقیف مخابرات تلگرافی بدون اجازه صاحب تلگراف ممنوع است مگر در مواردی که قانون معین می‌کند."

این ماده قانونی که در قالب متمم به قانون اساسی مشروطه اضافه شد حکایت از اهمیت موضوع شنود های غیر مجاز تلگراف در آن دوره تاریخی دارد و طبیعتا انقلابیون مشروطه خواه با هدف مقابله با اقدامات غیر قانونی سفارت خانه های خارجی و استبداد حاکم این قانون را در قالب متمم تصویب نمودند!

برای درک بهتر چرایی اهمیت این موضوع باید بدانیم شبکه تلگراف یا به عبارت بهتر مخابرات ایران میراث دوران زمام داری ناصر الدین شاه است، وی بدلیل سفرهای خود به اروپا با علاقه فراوان زمینه را برای احداث خطوط تلگراف در کشور مهیا کرد البته هدف اصلی او نه پیشرفت ایران بلکه  ایجاد افزایش تسلط اطلاعاتی دربار بر مسائل کشور بود زیرا بنا به دستور صریح و اکید شخص شاه علاوه بر احداث ساختمان مرکز تلگراف ایران در بطن ارگ حکومتی، کلیه مقامات تلگراف خانهها موظف بودند اخبار مناطق خود را مرتباً به تلگرافخانه سلطنتی ارسال نمایند و این تلگرام های محرمانه پیش از رؤیت شاه، به اطلاع فرد دیگری نمی‌رسید.

اما با مرور زمان این بستر ارتباطی به عنوان یکی مهمترین ابزارهای ضد استبداد بدل شد بطوری که در طی نهضت تنباکو شبکه تلگراف بستر انتشار فتوای میرزای شیرازی در سطح کشور گردید بطور که در اندک زمانی آحاد مردم کشور به نهضت تحریم تنباکو پیوستند.

طبیعتا با افزایش نقش تلگراف در بیداری عمومی مردم، شرکت های بزرگ انگلیسی و حتی دربار شروع به اقدامات غیر قانونی از جمله شنود و جعل اخبار و پیام های تلگرامی رد و بدل شده بین علما و مردم معترض کردند و حتی گاهی این اقدامات شکل سخت نیز به خود می گرفت که یک نمونه مهم آن قطع خطوط تلگراف تهران در جریان به توپ بستن مجلس بود که با دستور محمد علی شاه قاجار و با هدف منتشر نشدن این خبر در کشور صورت گرفت.

از این رو یکی از مهمترین اولویت های قانون نویسان مشروطه تدوین قانونی در رابطه با تضمین امنیت تلگراف بود لذا امروز که بیش از یک قرن از تصویب این قانون می گذرد ما می توانیم این ماده قانونی را به اولین قانون جرایم رایانه ای و مخابراتی ایران بشناسیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۷ ، ۰۲:۱۵
روابط عمومی

در این ویدئوی آموزشی با تکنیک سریع و کاربردی شناسایی منبع اولیه انتشار یک عکس یا ویدئو در فضای مجازی آشنا می شوید!

در واقع با فراگیری این آموزش زین پس هرگاه در فضای مجازی عکس یا کلیپی به دست شما رسید می توانید به راحتی اصالت یا جعلی بودن آن را تشخصی دهید.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۷ ، ۰۰:۲۳
روابط عمومی
بصیرت/ طی ماه های گذشته با فروکش کردن درگیری های مسلحانه در سرزمین شام و  به طبع آن تجدید حاکمیت ملی دولت سوریه بر خاک این کشور زمینه برای بازگشت 5 میلیون پناه جوی جنگ زده سوری به شهر ها و روستاهایشان فراهم شده است اما آنچه در این بین بازگشت مجدد آوارگان سوری به شهر ها و روستا هایشان را با چالش جدی روبرو کرده است حجم بالای ویرانی ها و تخریب های ایجاد شده در طول بیش از 7 سال جنگ داخلی سوریه است که  این مساله به خودی خود بخش عمده ای از زیرساخت های عمرانی ، زیستی و البته اقتصادی این کشور را  غیرقابل بهره برداری نموده است.

ماراتن بازسازی سوریه

متاسفانه شدت و گستردگی تخریب های تحمیل شده بر زیرساختهای غیر نظامی سوریه به حدی است که بنا بر آمارهای مراکز مطالعاتی بین المللی دولت سوریه برای بازگشت به شرایط قبل از جنگ نیاز به سرمایه گذاری بیش از 300 میلیارد دلاری در زیرساخت های کشور خود دارد، با این حال و  بدون تردید با توجه به منابع مالی محدود دولت سوریه، بشار اسد قادر به تامین این سرمایه کلان در کوتاه مدت نیست، لذا بازسازی سوریه در کوتاه مدت و بدون جلب حمایت سرمایه گذاران خارجی  ناممکن بوده و به سالها و بلکه دهه ها زمان نیاز دارد.

از این رو پر واضح است که دولت سوریه با توجه به واقعیت های اقتصادی حاکم بر این کشور بطور طبیعی برای تسریع در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه جنگ زده خود، سیاست جلب  مشارکت سرمایه گذران خارجی را به عنوان اولویت اصلی خود در فرایند بازسازی این کشور انتخاب کرده است اما اینکه چه کسانی سهم اصلی را در بازسازی سوریه داشته باشند خود به تنهایی می تواند تاثیر شگرفی بر تحولات آینده منطقه داشته باشد از این رو برای مواجهه هوشمندانه با این واقعیت میدانی لازم دیده می شود که ابتدا شناختی مناسب نسبت به بازیگران و تهیه کنندگان علاقمند به مشارکت در بازسازی سوریه داشته باشیم لذا در ادامه این کشورها را نسبت به رویکرد پیشین آنها در جریان جنگ داخلی سوریه به دو دسته دوستان و مخالفان نظام سوریه تقسیم کرده ایم.
در حال حاضر برخی از فعالیتها حاکی از ورود به فاز بازسازی سوریه است.در این زمینه روزنامه العرب، چاپ لندن وابسته به عربستان سعودی نوشته است که ایران در حال عقد قراردادهایی با طرف سوری برای بازسازی این کشور با مشارکت حکومت بشار اسد است.این روزنامه با اشاره به سفر علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری به روسیه و اظهارات وی در آن جا که گفت اگر دولت سوریه رسما از ایران بخواهد که مستشاران ما خاک این کشور را ترک کنند، یک لحظه درنگ نمی کنیم، سیاستمداران عرب را به ساده انگاری و جهلشان از اوضاع جاری در سوریه متهم کرد و نوشت، حتی اگر ایران رسما بیان کند نیروهای مستشاری اش را از سوریه بیرون می آورد، و واقعا و عملا به انجام این کار اقدام کند، باز هم این اقدام به معنای پایان حضور و نفوذ ایران در سوریه نیست برای این که ایران شرکت های خود را فعال کرده است تا رسما عملیات بازسازی سوریه را آغاز کنند و این مساله باعث حفظ و تعمیق حضور ایران در سوریه خواهد شد.
العرب سپس می نویسد: در حالی که جامعه جهانی دنبال تقویمی برای آغاز بازسازی می گردد و تازه برآورد هزینه های بازسازی سوریه را آغاز کرده، ایران فعالیت اقتصادی خود را در سوریه آغاز کرده است و با قدرت پیش می برد.
العرب در ادامه ادعا می کند، ایران برای تضمین سهم خود در سوریه شعبه ای از سازمان جهاد سازندگی را در سوریه ایجاد کرده است. این موسسه از سال 2015 پروژه هایی را با هدف خدمات رسانی و توسعه انسانی پوشش داده و در مناطقی که ارتش سوریه توانسته است از دست مخالفان پس بگیرد، فعال است. شاخه جهاد سازندگی فعال در سوریه همان شاخه ای است که از سال 1985 در لبنان فعال است و جنوب لبنان را با مدیریت حزب الله بازسازی کرده است. شاخه جهاد سازندگی فعال در لبنان تقریبا تمامی پروژه های عمرانی و خدماتی در ضاحیه جنوبی و مناطق تحت کنترل حزب الله تا جنوب لبنان را زیر نظر دارد.


دوستان سوریه 
در این گروه می توان از روسیه و ایران به عنوان دو نامزد جدی و مهم علاقمند به مشارکت در فرایند بازسازی سوریه نام برد زیرا این دو کشور علاوه بر همراهی راهبردی و تاکتیکی با نظام سوریه در طول دوران سخت جنگ با تروریسم موجب شدند تا دولت بشار اسد در زیر سخت ترین فشارهای سیاسی و اقتصادی دولت های غربی و عربی مقاومت کرده و پس از هفت سال پایداری به موفقیت کامل در ثبیت خود دست یابد.
از این رو مشارکت عمده این دو کشور در عرصه بازسازی سوریه علاوه بر پیشگیری از نفوذ و سهم خواهی سایر قدرت های منطقه  که تا چندی پیش تسلیح کننده معارضان سوری بودند، موجب تثبیت و گسترش تاثیرگذاری جبهه مقاومت بر تحولات آینده سوریه و منطقه می شود.
خوشبختانه سفر اخیر هئیت عالی رتبه کشورمان به سوریه که با هدف برنامه ریزی جهت مشارکت گسترده در فرایند بازسازی این کشور  صورت گرفت علاوه بر تثبیت نقش ایران در فرایند بازسازی این کشور، موجب شد تا دولت سوریه نسبت به قطعیت سرمایه گذاری گسترده بخش خصوصی کشورمان در فرایند بازسازی زیرساختهای اقتصادی و عمرانی این کشور باور و تضمین کافی را پیدا نماید.

روزنامه العرب، چاپ لندن نوشته است که ایران در حال عقد قراردادهایی با طرف سوری برای بازسازی این کشور با مشارکت حکومت بشار اسد است.

این روزنامه با اشاره به سفر علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری به روسیه و اظهارات وی در آن جا که گفت اگر دولت سوریه رسما از ایران بخواهد که مستشاران ما خاک این کشور را ترک کنند، یک لحظه درنگ نمی کنیم، سیاستمداران عرب را به ساده انگاری و جهلشان از اوضاع جاری در سوریه متهم کرد و نوشت، حتی اگر ایران رسما بیان کند نیروهای مستشاری اش را از سوریه بیرون می آورد، و واقعا و عملا به انجام این کار اقدام کند، باز هم این اقدام به معنای پایان حضور و نفوذ ایران در سوریه نیست برای این که ایران شرکت های خود را فعال کرده است تا رسما عملیات بازسازی سوریه را آغاز کنند و این مساله باعث حفظ و تعمیق حضور ایران در سوریه خواهد شد.


دشمنان سوریه
کشورهایی مانند عربستان و آمریکا که در طول جنگ داخلی سوریه با حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی سردمدار مقابله با دولت قانونی سوریه بودند امروز با شکست راهبرد تغییر رژیم و تثبیت بشار اسد در قدرت، بر این باورند که عدم مشارکت در فرایند بازسازی سوریه موجب وابستگی اقتصادی-فرهنگی بیش از پیش سوریه به جبهه مقاومت با محوریت ایران و روسیه خواهد شد که این خود می تواند بیش از نتیجه جنگ داخلی سوریه منافع استراتژیک منطقه ای و بین المللی این کشورها را در دهه های آینده با تهدید و خطر روبرو کند.
لذا عربستان سعودی و آمریکا با این پیش فرض که دولت های ایران و روسیه بدلیل تحریم های بین المللی از شرایط مناسبی برای تامین مالی بخش عمده ای از فرایند بازسازی سوریه برخوردار نیستند، فرصت را مغتنم انگاشته و در راستای نفوذ در سوریه با بهره گیری از اهرم اقتصاد وارد عمل شده اند و لباس دوستی با این کشور را به تن کرده اند که یک نمونه جالب توجه آن اهدای کمک 100 میلیون دلاری ریاض به سوریه است که از آن می توان به عنوان اولین پیش کش رژیم سعودی در جهت کسب مجوز مشارکت در فرایند بازسازی سوریه یاد کرد ک هاین خود زنگ خطر شروع تلاشهای جبهه عبری_عربی در جهت ایجاد جای پای مجدد در سوریه است.


نتیجه گیری
شکی نیست که بازسازی زیر ساخت های اقتصادی ، صنعتی ، شهری و ارتباطی سوریه علاوه بر نیروی انسانی متخصص و تجهیزات فنی مناسب به پشتیبانی مالی قابل توجهی نیز نیاز دارد که هیچ یک از این موارد فعلا به صورت مطلوب در سوریه موجود نیست لذا مشارکت در عرصه بازسازی این فرصت را برای کشورهای مختلف فراهم می کند تا علاوه بر سرمایه گذاری اقتصادی سودآور در سوریه خیل عظیمی از نیروی انسانی و تجهیزات وابسته به خود را به سوریه تزریق نمایند که در بلند مدت موجب وابستگی  وتاثیر پذیری سوریه از کشور سرمایه گذار می شود که این خود بستر لازم در راستای تاثیرگذاری بر آینده سوریه را برای سرمایه گذاران فراهم می کند لذا دوستان و همپیمانان تاریخی ملت سوریه با محوریت ایران در این شرایط حساس بایستی با پر کردن خلاء های مورد نیاز در عرصه بازسازی سوریه مانع از نفوذ و تاثیرگذاری جبهه دشمنان سوریه بر این کشور جنگ زده شوند زیرا هر گونه غفلت در این زمینه و واگذاری عرصه بازسازی سوریه به شرکت های رژیم سعودی در نهایت خسرانی غیر قابل جبران برای دولت و ملت ایران و در کل جبهه مقاومت به همراه خواهد داشت.

یادداشتی از نوید کمالی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۷ ، ۲۳:۳۷
روابط عمومی