وبگاه رسمی نوید کمالی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های منتشر در رسانه‌ها و همایش‌های ملی و بین المللی

وبگاه رسمی نوید کمالی

یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار، مولف و مدرس فعال در حوزه سیاست خارجی، فناوری‌های نوین و قدرت نرم ...

شماره تماس: 00989159263347 (جهت دریافت «مشاوره» ، دعوت جهت «برگزاری کارگاه آموزشی» و ... لطفا در ساعات غیر اداری و یا در شبکه های اجتماعی مبتنی بر این شماره تماس حاصل فرمایید.)

تذکر: بازنشر مطالب این پایگاه بلااشکال می باشد.

پست الکترونیکی : NavidKamali.ir@iran.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

۲۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

« امروز یکی از مسائلی که بعضا قلب بنده را به درد میاره این است که شاهدم بعضا یک فرد محرومی ، یک فرد مستضعفی ، یک فرد روستایی بهش یک ظلمی شده ، بهش یک اجحافی شده و آن ظلم هم، ظلم آشکاری بوده یعنی حقوق قانونی این فرد مظلوم ، حقوق شرعی و حقوق انسانی آن فرد توسط یک مسئولی یا نهادی پایمال شده ..

این فرد صدایش به جایی نمی رسد ، کسی به دادش توجه نمی کند ، کسی فریاد داد خواهی اش را پاسخ نمی دهد . . .چون فرد مظلومی است . . .

این فرد مراجعه می کند به رسانه ما ، به خبرنگار ما ، به مدیر رسانه ای ما . . .

اما این برادر رسانه ای ما میاد دو دوتا چهارتا می کنه و میاد منافع دنیایی خودش را می سنجه و  امتناع می کنه از پیگیری مطالبه به حق اون ظلوم و مستضعف و محروم . . .

خوب این یک منکر رسانه ای است ، رسانه باید در خدمت مردم باشد ، رسانه باید در خدمت پیگیری مطالبات مستضعفین باشد . . .

مگر ما انقلاب نکردیم برای مستضعفین . . .

حالا مایی که اسم خودمون رو گذاشتیم رسانه انقلابی . . .

حالا مایی که اسم خودمون رو گذاشتیم سرباز جنگ نرم . . .

منافع دنیایی را اولویت ببخشیم به منافع اخلاقی . . . 

این یک انحراف آشکار در فعالیت رسانه ای است . . .

بنده به شما خواهران و برادران رسانه ای عزیزم عرض کنم که مردم از ما انتظار دارند . . . »

- گوشه ای از سخنرانی مهندس نوید کمالی در نشست رسالت رسانه در عصر انتظار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۳۵
روابط عمومی
امروز تا دلمان بخواهد کشورمان پر شده است از دکتر، مهندس، سرهنگ و حقوقدان و در هر خانه ای را که بزنیم کمتر خانه ای را فاقد مهندس ها و دکترهای خارج شده از کارخانه مدرک سازی دانشگاه ها خواهیم یافت!

اما چه شده است که با این همه تحصیل کرده و دانشگاهی و حقوقدان هر روز بر حجم سوءمدیریت های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی افزوده می شود!

خیلی ها توجیه شان این است که تحریم عامل تمام مشکلات کشور شد اما مگر فراموش کرده ایم که سالهاست رهبر انقلاب (حفظه الله) بصورت مستمر و موکد همه ما مردم و حتی مسئولین مملکت را به پیگیری اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی آنهم برای غلبه بر دشمن در عرصه های داخلی و خارجی توصیه می کنند و حتی فراتر از توصیه فرامینی را نیز خطاب به دولت ها صادر نمودند.

اما چرا باز هم مشکلات وجود دارند و هر روز به شکلی بر ابعاد آنها افزوده می شود و کار بدانجایی می رسد که شیخ حقوقدان در واکنش به انتقادات نسبت به عدم برخورد با مفاسد اقتصادی دهشتناک این روزها می گویید دیگر فساد را بزرگ نکنید!

اگر منصفانه بنگریم تجربه تاریخ اثبات نموده است که در این مملکت هر مسئولی که با تکیه بر عناوین و القاب خود را بزرگ جلوه داده در نهایت در حوزه همان القاب هم بزرگترین نشت های تاریخی را بجای گذاشته! 

بطور مثال یکی خود را سردار سازندگی نامید و فجایع اقتصادی را ببار آورد و یکی خود را حقوق دان نامید و آن کارهایی را کرد که خود خوب می دانید !

اما در این بین تنها یک فرد یا به عبارت بهتر یک‌الگو بود که با کنار زدن تمام القاب و برگزیدن لقب «سرباز صفر ولایت» توانست نه تنها به الگوی محبوب ملت ایران بدل شود بلکه در حوزه مسئولیت خود نیز به شکل محسوس و بی نظیری با موفقیت عمل کند.

طبعا اگر امروز ملت ما بجای یک حاج قاسم دهها حاج قاسم در حوزه های مختلف داشت دیگر نه خبری از سوء استفاده و فساد بود و نه خبری از برجام!

راستش بعضی وقتها تصور می کنم که چه می شد اگر یک حاج قاسم در مسند وزارت علوم داشتیم !؟ چه می شد اگر یک حاج قاسم در مسند وزارت صنعت و معدن داشتیم !؟...
 
بگذریم, با همه این نداشته ها باز هم خوشحالم که در پیش روی ما همین یک حاج قاسم سلیمانی یکتا هست تا هم الگو و افتخار ما باشد و هم شاخص ما ... ای کاش قدر حاج قاسم بی نظیرمان را بیشتر از اینها بدانیم .

یادداشتی از: نوید کمالی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۲۱
روابط عمومی

 مدتی است که بصورت تصاعدی بر آمار تعداد قربانیان سوء استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام افزوده می شود و با توجه به این واقعیت که این شبکه اجتماعی در بین بانوان و دختران جوان و دانش آموز از اقبال و محبوبیت بیشتری برخوردار است لازم دیدم تا در برنامه رادیویی این هفته خود با افکار عمومی و شنوندگان رادیو در مورد اینستاگرام و نکات و تکنیک های کاربردی افزایش ضریب امنیت در شبکه اجتماعی سخن بگویم . . .

هک اینستاگرام

فایل این برنامه آموزشی کوتاه و کاربردی مانند همیشه در پایگاه اطلاع رسانی بنده و در بخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی منتشر شده است و کافیست با مراجعه به سایت بنده در صورت تمایل اقدام به مشاهده و یا دانلود نمایید.

 

لینک مشاهده برنامه 

لینک عضویت در کانال آموزشی تلگرام

«برای مشاهده سایر برنامه های آموزشی می توانید به کانال رسمی ما در آپارات مراجعه کنید»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۰۹
روابط عمومی

نظر به استقبال و علاقه فراوان خبرنگاران جوان و درخواست ایشان نسبت به ارائه برخی منابع جهت مطالعه بیشتر لازم دیدم تا برخی از منابع آموزشی مفید را جهت استفاده این عزیزان جمع آوری و ارائه کنم .

البته همیشه تاکید داشته ام که برای یک خبرنگار خوب بودن باید همیشه پویا و در حال یادگیری بیشتر بود و غافل شدن از یادگیری علاوه بر کاهش تدریجی توانمندیهای خبرنگار ، زمینه عقب ماندن او از تغییرات سلایق افکار عمومی را فراهم می آورد .

امیدوارم به مرور زمان لیست این منابع را افزایش دهم .

التماس دعا

نوید کمالی

کتاب 1 :

جزوه کامل آموزش گزارش نویسی

آموزش خبرنگاری ، آموزش گزارش نویسی ، آموزش مصاحبه ، بسیج رسانه ، دانلود آموزش خبرنگاری ، سازمان بسیج رسانه ، کلاس خبرنگاری ، کارگاه خبرنگاری ، خبرنگاری آنلاین ، رسانه

 لینک دانلود

کتاب 2: 

جزوه کامل آموزش مصاحبه

آموزش خبرنگاری ، آموزش گزارش نویسی ، آموزش مصاحبه ، بسیج رسانه ، دانلود آموزش خبرنگاری ، سازمان بسیج رسانه ، کلاس خبرنگاری ، کارگاه خبرنگاری ، خبرنگاری آنلاین ، رسانه

لینک دانلود

کتاب 3 :

آنچه یک خبرنگار باید بداند !

 

آموزش خبرنگاری ، آموزش گزارش نویسی ، آموزش مصاحبه ، بسیج رسانه ، دانلود آموزش خبرنگاری ، سازمان بسیج رسانه ، کلاس خبرنگاری ، کارگاه خبرنگاری ، خبرنگاری آنلاین ، رسانه

لینک دانلود

کتاب 4 :

کتاب آموزش خبرنگاری آنلاین - سایبر ژورنالیسم

لینک دانلود 

کتاب 5 :

جزوه اصول روزنامه نگاری

لینک دانلود

 

کتاب 6 :

جزوه آموزش ویراستاری

لینک دانلود

کتاب 7 :

جزوه آموزش خبرنگاری و خبر نویسی

لینک دانلود

کتاب 8 :

کتاب آشنایی با سایبر ژورنالیسم

سایبر ژورنالیسم ، آموزش خبرنگاری ، آموزش مصاحبه ، بسیج رسانه ، دانلود منابع آموزش خبرنگاری ، جزوه خبرنگاری ، بسیج رسانه ، سازمان بسیج رسانه ، نوید کمالی

لینک دانلود

کتاب 9 :

نکات مهم خبر نویسی

لینک دانلود 

کتاب 10 :

آموزش اصول خبرنگاری رویترز

لینک دانلود


۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۹
روابط عمومی

نوید کمالی در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که مقابله با کاپیتولاسیون آمریکایی یکی از انگیزه های امام خمینی(ره) بوده چرا طی این سال ها به دلیل رها شدگی ،کم کاری در فضای مجازی تحت سیطره این نوع جدید  علی رغم هشدارهای رهبری هستیم اظهار کرد:در ابتدا باید به این مسأله توجه داشته باشیم که فناوری اطلاعات و ارتباطات یک محصول وارداتی و خلق شده در بستر فرهنگی متفاوتی از فرهنگ ما و جهان اسلام است.

وی ادامه داد: اما این نکته نافی این واقعیت نیست که ما نیز می توانیم در یک حد و اندازه مشخص بر این فضا تاثیر گذاریم و حتی از مواهب و جنبه های مثبت آن به نفع خود و ارزش های مان بهره ببریم.

از دهه 70 با ورود اینترنت به کشور جامعه ما فقط مصرف کننده بوده است

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران تصریح کرد: متاسفانه این نکته نیز قابل انکاری نیست که بدلیل بی توجهی و کم کاری نهادهای مسئول خصوصاً در سال های دهه ۷۰ خورشیدی که ایام ورود فناوری های نوین ارتباطی مانند اینترنت و تلفن همراه به کشور بود جامعه ما تا به امروز تنها مصرف کننده این بسترها بوده و تا حتی هزینه های جبران ناپذیر مالی ، فرهنگی و اجتماعی را به این دلیل تحمل کرده است.

وی ابراز داشت: نکته تلخ ماجرا اینجاست که قوانین آمریکایی در حوزه اینترنت و فضای مجازی در حالی بر قوانین و مقررات کشورهایی همچون ما مسلط هستند که در عمل ما و بسیاری دیگر از کشورها توان نقد و تغییر آنها را نداریم.

کمالی اظهار داشت: بطور مثال تمام ارتباطات حیاتی کشور ما و دیگر ملت ها به ناچار بر روی پروتکل های صورت می گیرد که طراحی ، توسعه و مدیریت آن ها با دولتی است که در دشمنی آن با ما شکی نیست و در بازه های مختلف به پشتوانه همین بسترها حملات سایبری و جاسوسی الکترونیک مختلفی از سوی آمریکا بر علیه ما صورت گرفته است که نمونه آن استاکس نت است و ما هیچگاه نتوانستیم بدلیل این نوع حملات در مجامع بین المللی آمریکا را محکوم و مجبور به پرداخت غرامت کنیم.

نوید کمالی

وی اضافه کرد: از این رو لفظ کاپیتولاسیون در اینترنت و فضای مجازی به نفع آمریکا یک لفظ قابل قبول برای ارتباط دادن شرایط فعلی قوانین حاکم بر اینترنت جهانی و سیطره استکباری آمریکا بر آنهاست و قطعا تنها راه عبور از این شرایط راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است تا حداقل در داخل مرزهای کشورمان برای خنثی نمودن نسبی این شرایط نامطلوب اقدام کنیم.

این پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که  اگر اشرافی بر فضای مجازی به خصوص تلگرام 40 میلیونی وجود دارد چرا با کانال های منافقین و مبلغ داعش برخورد نمی شود، گفت: خوشبختانه به لطف توسعه و پیشرفت فناوری های نظارتی و کنترلی و شکل گیری قوانین اولیه در حوزه فضای مجازی از جمله قانون جرائم رایانه ای پس از سال ۸۸ نظارت و رصد محتوا در فضای سایبری و مجازی کشور توسعه مطلوبی یافته است

وی ادامه داد: نباید از این نکته غفلت کرد که فضای مجازی محصول بومی ما و همچنین تابع قوانین ما نیست و بطور کلی نمی توان انتظار داشت در این شبکه جهانی تمام محتواها تابع نظارت ما باشند که بوطر نمونه در این زمینه می توان شبکه پیام رسان تلگرام را مثال زد.

محقق حوزه رسانه و فناورهای نوین ارتباطی یادآور شد: این شبکه پیام رسان گرچه بدلیل اقبال عمومی و منافع سیاسی بر جریانات داخلی امروز تقریبا میزبان ۴۰ میلیون کاربر ایرانی است اما بدلیل مدیریت و توسعه آن در خارج از مرزها نمی توان بطور کامل قوانین داخلی را در آن پیاده سازی کرد.

فیلترینگ؛ درمان موفقی نیست

وی تأکید کرد: از سوی دیگر تجربه مسدود سازی خدمات اینترنتی محبوب در کشور ما اثبات کرده که فیلترینگ درمان موفقی نیست و تنها باعث مهاجرت کاربران از یک سرویس به سرویس دیگر می شود لذا در سال های اخیر تلاش شده است تا با تعامل با سرویس دهندگان خارجی در حد مطلوبی آن ها مجاب به رعایت قوانین داخلی ما گردند که نمونه آن حذف هزاران صفحه غیراخلاقی در تلگرام است.

وی عنوان کرد:متاسفانه این سرویس دهنده خارجی در حوزه کانال های سیاسی معاند همکاری مناسب با طرف ایرانی ندارد و به همین دلیل است که گروه های ضد انقلاب متعددی در این بستر فعالیت می کنند و طبعا تا بطور کامل نتوانیم در یک تعامل سازنده سرویس دهنده خارجی را ملزم به رعایت کامل مقررات خود نماییم این صفحات که متاسفانه بعضاً توسط گروه‌های معاند و نفوذی داخلی حمایت می شوند به کار خود ادامه خواهند داد.

سکرت چت(چت محرمانه) ویژگی تلگرام برای جذب گروه های تروریستی

کمالی در ادامه افزود: امروزه و بطور خاص در طی چند سال اخیر بدلیل افزایش جرایم سایبری و خطرات ناشی از جاسوسی الکترونیک مردم جهان بیش از پیش نگران امنیت حریم خصوصی دیجیتال خود شده اند و شرکتها و سرویس دهندگان ارتباطی نیز برای رفع این نوع نگرانی ها با ارائه‌ی راهکارهای مبتنی بر رمزنگاری یا Encryption سعی کرده اند تا ارتباط و تبادل اطلاعات کاربران با یک دیگر را نسبت به دسترسی غیر مجاز ایمن کنند که از این جمله سرویس دهندگان می توان به تلگرام یا سیگنال اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: تلگرام در بخش سکرت چت (چت محرمانه) خود از پروتکل هایی بهره برده است که این امکان را فراهم می کند دو فرد بتوانند با امنیت کامل و بدون نگرانی از شنود اطلاعاتی با هم گفتگو کنند که طبعا این ویژگی برای گروههای تروریستی و جنایتکار نیز جذاب و کاربردی است و از این رو است که گروههای جنایتکاری مانند داعش و النصره و یا حتی پژاک از این نرم افزار برای ارتباطات خود بهره می برند.

اوایل ورود اینترنت از نظر مسئولان؛ برای مراکز دانشگاهی و دولتی نه برای عموم مردم

محقق حوزه رسانه و فناورهای نوین ارتباطی بیان داشت: در اوایل ورود اینترنت به کشور برخی از مسئولین آن را مخصوص نه عموم مردم و بلکه تنها برای مراکز دانشگاهی و دولتی می دانستند و حتی خطوط تلفن همراه را یک کالای لوکس و برای طبقه ای خاص بر می شمردند.

به 70 درصد رسیدن ضریب نفوذ اینترنت در کشور

کمالی اظهار کرد: امروز شاهدیم که ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما حدودا به ۷۰ درصد رسیده است و دهها میلیون سیم کارت در کشور توزیع شده ، به عبارت بهتر در طی سالیان اخیر یک شبکه بزرگ مصرف کننده این نوع فناوری ها در کشور ما شکل گرفته که بدلیل ماهیت وارداتی آن و نبود نمونه بومی منجر به ظهور شبکه های وارد کننده قانونی و غیر قانونی شده است .

لابی ها در نهادهای قانون گذار و نظارتی مانع اجرای طرح ریجستری

 وی ابراز داشت: در بخش قانونی دولت به عنوان وارد کننده ترافیک اینترنتی سالیانه میلیاردها ریال سود از فروش اینترنت به شرکت های توزیع کننده اینترنت ثابت و همراه کسب می کند و در حوزه تلفن همراه هم شبکه های قاچاق کالا با واردات عظیم این نوع دستگاه ها کسب و کار پر رونق خود را دارند که متاسفانه بدلیل وجود لابی های تاثیر گذار در نهادهای قانون گذار و نظارتی نیز شاهد هستیم تا کنون مانع از اجرای طرح ریجستری و مبارزه با قاچاق تلفن همراه شده اند.

دلایل اقتصادی مهمترین موانع اجرای طرح های بومی شبکه ملی اطلاعات

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران ادامه داد: در نتیجه به راحتی می توان تشخیص داد که دلایل اقتصادی یکی از مهمترین موانع تمایل به اجرای طرح‌هایی بومی مانند شبکه ملی اطلاعات است .

وی تأکید کرد: البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که بدلیل طبعات سیاسی و اجتماعی سنگین اجرای کامل طرح هایی که منجر به محدود سازی دسترسی کاربران به سرویس های اینترنتی محبوب شود بصورت منطقی مورد علاقه هیچ دولت برخواسته از رای توده های مردم نیست و باید به مرور زمان و فرهنگ سازی و همچنین تقویت خدمات بومی اینگونه طرح ها را پیش برد.

کمالی در پاسخ به این سؤال که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات قطعاً تلگرام و دیگر سرویس های اینترنتی آزاد و رها را مجبور خواهد برای ارائه سرویس مردم سرورهایشان را به داخل ایران بیاورند چرا این قدم مهم در تصویب شورای عالی فضای مجازی پیگری نمی شود، اذعان کرد: ابتدا باید دانست که ریاست شورای عالی فضای مجازی در دست دولت و شخص رئیس جمهور است و آنگونه که تاکنون مشخص است رویکردی سلبی برای محدود سازی سرویس های خارجی محبوب را پیگیری نمی کنند.

این محقق و پژوهشگر در پایان گفت: در نتیجه آن هم تلگرام ناشناخته در غرب امروز میلیون ها کاربر ایرانی دارد، البته چرایی این رویکرد دلایل سیاسی متعددی دارد که بررسی آن ها خارج حوصله این گفتگو است.

انتهای پیام/ ز.ح

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۲۳
روابط عمومی

این روزها استفاده از شبکه های اجتماعی در کشور ما به شدت فراگیر شده است و تنها بطور نمونه مدیرعامل سرویس ارتباطی پرطرفدار تلگرام (البته تلگرام تنها در ایران ، یمن ، عراق و برخی از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه پر طرفدار است و بطور کلی در جهان ان چنان شاخص و مطرح نیست) بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد که با توجه به آمار ۸۰ میلیونی جمعیت کشور تقریبا از هر ۲ نفر ایرانی یک نفر از تلگرام برای ارتباط با دیگران و کسب اخبار و اطلاعات بهره می برد!

البته این مسأله در مورد سایر سرویس های ارتباطی مانند پست الکترونیک گوگل یا همان Gmail و صدها سرویس اینترنتی خارجی دیگر نیز صدق می کند کاربران ایرانی حضور فعالی در این نوع خدمات  دارند گرچه سالهاست که دولتهای مختلف در کشور ما دم از بومی‌سازی سرویس های اینترنتی خارجی با هدف به حاشیه راندن سرویس های غیر ایرانی می زنند اما در عمل خدمات الکترونیک شخصی خارجی هنوز که هنوز است از اقبال و محبوبیت بیشتری بین کاربران برخوردارند و تنها در این بین بودجه های نجومی عظیمی از بیت المال به جیب برخی شرکت های وابسته به افراد دارای #ژن_خوب ریخته شده است.

اما در اینجا این سوال مطرح است که چرا سرویس های بومی نتوانسته اند تا کنون در رقابت با سرویس های خارجی موفق عمل کنند و در رقابت با آنها اگر نگوییم پیش بلکه حداقل عقب نیفتند ؟ 

قطعا عوامل مختلفی را به عنوان پاسخ این سوال می توان برشمرد اما آنچه بصورت عام در بین غالب کاربران عادی قابل مشاهده است ترس از تجاوز سرویس دهندگان داخلی به حریم خصوصی آنهاست! 

متاسفانه برخی از کاربران بر این باورند که در صورت استفاده از سرویس ها داخلی بدون شک تمام روابط خصوصی و محرمانه ایشان رصد خواهد شد و باید در نهایت تبعات سنگینی را بپردازند! 

البته گرچه شخصا با این دیدگاه در شکل عام آن مخالفم زیرا اصول و قواعد اخلاقی و اسلامی حاکم بر جامعه ما در کنار قوانین موجود مانع از شیوع تجاوز به حریم خصوصی دیجیتال کاربران می شود اما باید توجه داشت که به شکل های مختلفی عدم وجود یک مجموعه قوانین کارآمد در حوزه دفاع از حریم خصوصی دیجیتال موجب می شود تا دست های آلوده امکان و فرصت سرک کشیدن به حریم خصوصی کاربران ناآگاه را داشته باشند !

بطور مثال در ماجرای افشای اطلاعات میلیون ها کاربر ایرانسل نه تنها این شرکت پاسخگوی خسارات ناشی از افشای اطلاعات خصوصی کاربران خود نشد بلکه هیچ مرجع قانونی نیز نحوه حفاظت این شرکت از اطلاعات کاربران را مورد بررسی قرار نداد و تمام مسأله در دستگیری یک هکر گمنام خلاصه شد.

یا در موردی دیگر نیز شاهدیم که در بازار دهها میلیون نفری کاربران فضای مجازی کشور متاسفانه نرم افزارهای معروف و شناخته شده متعددی بدون هیچ دلیل و شفافیتی هر روز بر دسترسی های خود به اطلاعات خصوصی کاربران می افزایند آنهم در حالی که سرنوشت این اطلاعات جمع آوری شده و مراکز بهره بردار آن مشخص نیست!

بطور مثال کافیست که به لیست دسترسی های برخی از اپلیکیشن های پر طرفدار داخلی نگاهی بیندازید تا شاهد انواع مختلف جمع آوری اطلاعات از سوی آنها باشید بطور مثال غالب این نرم افزارها یک لیست کامل از شماره تلفن های موجود در دستگاه شما را به سرورهای خود منتقل کرده و یا بدون اجازه کاربر امکان ضبط صوت و تصویر وی را دارند و در کنار اینها دسترسی به حافظه و گالری تصاویر کاربر نیز بصورت طبیعی همیشه موجود است ! 

طبعا اگر قانون منسجم و کارآمدی در حوزه حریم خصوصی تعریف گردد می توان از تولید کنندگان این نرم افزارها سوال کرد که هدف آنها از جمع آوری تصاویر ، شماره تلفن ها و . . . هر کاربر چیست ؟ و آیا این اطلاعات را در اختیار افراد و مجموعه های ثانویه نیز قرار می دهند یا خیر!

متاسفانه شاید در بین عموم کاربران هنوز اهمیت مسائلی مانند جاسوسی اینترنتی و سوءاستفاده از حریم خصوصی کاربران به خوبی تبیین نشده باشد اما قطعا در طی سالهای آینده بخش زیادی از جامعه آموزش ندیده کاربران فضای مجازی کشور هزینه های سنگینی را بدلیل آسیب های ناشی از عدم حفاظت از حریم خصوصی دیجیتال خود خواهند پرداخت که غالب آنها جبران ناپذیر خواهند بودد و تنها را جلوگیری از آنها تدوین قانونی جامع در حوزه حفاظت از حریم خصوصی دیجیتال کاربران است.

اما این مقدمه را برای آن نگاشتم که به موضوع معرفی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم بپردازم . 

قطعا اگر با دنیای رسانه و سیاست آشنا باشید می دانید که اکنون و در آستانه شروع فعالیت دولت دوازدهم و معرفی اعضای پیشنهادی کابینه خبر از معرفی یک گزینه جوان البته فنی و گویا با سوابق پررنگ امنیتی به عنوان وزیر ارتباطات دولت دوازدهم می رسد که در همین ابتدا هجمه ها زیادی بر علیه آن ایجاد شده است!

امنیتی بودن در واقع نه یک نکته منفی بلکه مثبت است و اشاره به افرادی دارد که برای دفاع از جان ، مال ، ناموس ، مرز  ، اطلاعات و ... من ، شما و کشور خدمت کرده اند و از آن سرباز صفر هنگ مرزی سراوان تا وزیر اطلاعات و وزیر دفاع در این طیف قرار می گیرند اما باید بپذیریم که بصورت تاریخی و بدلیل سیاه نمایی های انجام شده توسط برخی جریان‌ها شناخته شده داخلی و خارجی نمی توان در وهله اول از افکار عمومی انتظار مقبولیت بالا برای اینگونه گزینه ها خصوصا در مباحث مربوط به رسانه و ارتباطات و فضای مجازی را داشت اما اگر بصورت تخصصی به این موضوع نگاهی داشته باشیم قطعا می پذیریم که وجود و معرفی اینگونه گزینه ها برای تصدی وزارت خانه مهم ارتباطات آنهم در فضای جنگ نرم و دیجیتال کنونی می تواند مفید ، کارآمد و قطعا لازم باشد.

برای تبیین بهتر این موضوع باید این نکته تاریخی را یادآور شد که اینترنت یک پروژه نظامی و امنیتی وزارت دفاع آمریکا بود که امروز بصورت عمومی مورد کاربری ما و تمام جهانیان است اما مدیریت آن هنوز هم در دستان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکاست! 

طبعا دلیل کنترل پنتاگون بر اینترنت جهانی برای همه ما واضح و روشن است و آن چیزی نیست جز کنترل شریان‌های مدیریت و نظارت بر جهان و افکار عمومی آن!

نمونه تاریخی این مسأله در کشور خود ما نیز قابل بررسی است که آنهم دستور وزارت خارجه آمریکا به توییتر برای تعویق روزآمد سازی سرورهای آن در اوج آشوب های فتنه ۸۸ است تا معارضین داخلی قادر باشند در بستر آن بهتر فعالیت های خود را سازماندهی و مدیریت کنند.

نمونه دیگر آن هم تامین بودجه دهها فیلترشکن متنوع از سوی دولت آمریکا در قالب دیپلماسی دیجیتال است که هر روز به هزاران کاربر ایرانی اجازه عبور غیر قانونی از فیلترینگ هر چند معیوب را می دهد و جالب اینکه اولین محتوای عرضه شده به کاربران آنها چیزی نیست جز اخبار رسانه هایی مانند صدای آمریکا ، رادیو فردا و ..‌. 

از این رو می توان دریافت که کشور و ملت ما خواهی یا نخواهی درگیر یک نبرد اطلاعاتی با «مادر اینترنت» یعنی آمریکاست و این غول مستکبر از هر شیوه ای برای جمع آوری اطلاعات ما و جهانیان حتی در قالب یک صفحه کلید موسوم به Gboard بهره می برد و طبعا تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات بطور کامل پیاده سازی نشود و آموزش سواد رسانه ای و دیجیتال بصورت جدی  به مردم عرضه نگردد ما نمی توانیم خود را پیروز این نبرد نابرابر بدانیم.

از این رو و برای تقویت ساختارهای ارتباطی کشور در برابر پروژه های نفوذ دیجیتال لازم است تا به مانند هر ارتش و سپاه موفقی از نیروهای آشنا به قواعد نبرد بهره جوییم لذا در این شرایط یک وزیر آشنا به مباحث فنی ، امنیتی و حتی اطلاعاتی حوزه ارتباطات و فناوری می تواند کارآمدتر از یک وزیر غیرمتخصص و صرفا شعار ده و حزب باز عمل نماید (دقیقا مانند آن وزیری که همزمان سخنگوی حزب دولت یازدهم هم بود و یا آن چهره های دیگری که فعلا برای تصدی این وزارت مطرح هستند) .

از سوی دیگر این وزیر پیشنهادی بدلیل آنچه به عنوان سوابق  وی منتشر شده است خود به خوبی با اهمیت حفاظت از حریم خصوصی کاربران آشناست و می توان انتظار داشت که در دوران تصدی وی زمینه ها برای تدوین یک قانون جامع برای کنترل دسترس های سرویس دهندگان داخلی و حفاظت و حمایت از حریم خصوص کاربران مهیا گردد بیش از این سودجویان حقیقی و حقوقی در قالب اپلیکیشن ها به حریم خصوصی کاربران دست نیابند.

حال باید دید که نمایندگان محترم ملت در صورت پیشنهاد شدن این گزینه یا افرادی با سوابق مشابه وی تا چه حد فارغ از جو سازی های رسانه های بیگانه و هوشمندانه آینده مدیریت وزارت ارتباطات را در چهار سال آینده رقم خواهند زد.

در پایان لازم به ذکر است که این یادداشت صرفا برای آگاهی بخشی به مخاطبین عزیز و سایر خوانندگان گرامی است که این روزها در زیر بمباران رسانه های بیگانه اخبار مرتبط با گزینه های پیشنهادی دولت برای تصدی پست های مهم و تاثیرگذار بر زندگی عامه مردم را دنبال می کنند و انتظار دارند نمایندگان مجلس در انتخاب های خود منافع حداکثری ملت را مد نظر داشته باشند.


نظر شما چیست ؟


- مجموعه یادداشتهای مهندس نوید کمالی - محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۶ ، ۲۱:۱۶
روابط عمومی

خیلی وقت ها پیش آمده است که در جلسات مختلف برخی کارکرد و ماموریت رسانه را مختصراً در تدریس و تلبیس موضوعات مختلف تعریف می کنند و اینگونه عنوان می کنند که رسانه جز این دو ماموریت که چیزی جز فریب و فریبکاری نیست ماموریت دیگری ندارد.

متاسفانه این دیدگاه که ریشه ای مادی‌گرایانه و ساخته و پرداخته علوم انسانی غرب دارد اینگونه تدلیس و تلبیس را توجیه می کند که اگر این فریب کاری در عرصه افکار عمومی بتواند در جهت منافع قدرت حاکم فارغ از خیر یا شر بودن آن موفق عمل کند یعنی رسانه توانسته است نقش خود را به خوبی ایفا نماید ! 


اما خوب است بدانید که در دیدگاه ناب اسلام محمدی هدف وسیله را توجیه نمی کند و رسانه ای که رسالت خود را در مدیریت افکار عمومی با استفاده از هر ابزاری تعریف کند قطعا مردود و غیر قابل تایید است.

برای درک بهتر این مهم خوب است که نگاهی به دیدگاه استاد شهید مطهری (ره) داشته باشیم و با رویکرد اسلامی به این مسأله مهم آشنا شویم.


📖 برای حق باید از حق استفاده کرد.

معنی این حرف این است: اگر من بدانم چنانچه یک حرف ناحق و نادرست، یا یک حدیث ضعیف و دروغ برای شما بگویم،  همین امشب همه گنهکاران توبه می‌کنند و همه نمازشب خوان می‌شوند، بازهم حق انجام این کار را ندارم.

اسلام به من چنین کاری را اجازه نمی‌دهد.

 آیا اسلام اجازه می‌دهد ما دروغ بگوییم که مردم برای امام حسین اشک بریزند؟ آن که می‌شنود که نمی‌داند دروغ است، اشک ریختن برای امام حسین هم که شک ندارد اجر و ثواب دارد، آیا اسلام اجازه می‌دهد؟

 ابداً !

اسلام نیازی به این دروغها ندارد. حق را با باطل آمیختن، حق را از میان می‌برد. وقتی انسان حق را ضمیمه باطل کرد، حق دیگر نمی‌ایستد، خودش می‌رود. حق تاب اینکه همراه باطل باقی بماند ندارد.

#استاد_مرتضی_مطهری، سیری در سیره نبوی، ص ۱٢٣


📚مجموعه یادداشت های مهندس نوید کمالی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۴۴
روابط عمومی

نوید کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به آغاز داوری جشنواره ابوذر در استان زنجان اظهار کرد: با دریافت 562 اثر داوری سومین جشنواره از امروز آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه داوری این آثار در تهران انجان می‌شود، تصریح کرد: ارسال 562 اثر به جشنواره رسانه‌ای در استان زنجان در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

دبیر جشنواره رسانه‌ای ابوذر دراستان زنجان گفت: جشن بزرگ روز خبرنگار همراه با اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر 19 مرداد ماه در سالن شهید شهریاری صدا و سیمای مرکز زنجان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم روز خبرنگار بسیج رسانه استان زنجان با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزر می‌شود، ابراز کرد: حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سخنران ویژه اختتامیه جشنواره ابوذر در استان زنجان است.

کمالی با اشاره به مشارکت برخی سازمان و دستگاه‌ها در این جشنوراه بیان کرد: بسیج هنرمندان، صدا و سیما، نیروی انتظامی، انجمن صنفی خبرنگاران استان، مرکز هنرهای رقومی بسیج زنجان، بسیج صدا و سیمای مرکز زنجان، سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه محورهای جشنواره رسانه ابوذر با هماهنگی سازمانهای متولی آن موضوع انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: به فرض مثال امنیت اجتماعی به نیروی انتظامی مربوط بوده و یکی از رسالتهای آن است و برگزیدگان این محور نیز توسط مسئولان ارشد نیروی انتظامی استان تجلیل می‌شوند.

دبیر جشنواره رسانه‌ای ابوذر در استان زنجان با اشاره به استقبال ویژه اصحاب رسانه از جشنواره رسانه‌ای ابوذر در استان اظهار داشن: تا به حال سابقه نداشت که از لحاظ تعداد اثر جشنواره‌ای این چنین مورد استقبال قرار گیرد.

وی گفت: استقبال از این جشنواره به حدی بود که مجبور شدیم روز گذشته تا ساعت 24 این جشنواره را تمدید کنیم اما امکان تمدید بیشتر از این وجود نداشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۴۳
روابط عمومی
یادش بخیر قبلا که بیشتر فرصت حضور در مشهد الرضا نصیبم می شد فرصتی داشتم تا در حرم امام رئوفمان خدمتگزار زائرین باشم. 

در آن ایام فعالیت ما بیشتر در ارتباط با مراجعه کنندگان برای کسب فرصت افتخاری خدمت به زائران حرم مطهر بود و در آن ایام چون بنده بیشتر علاقمند به پذیرای و گفتگو با زائران مراجعه کننده بودم، به عینه هم شاهد بودم که هموطنان داخلی و خارجی ما با چه سوابق و توانمندی هایی برای کسب فرصت خادم افتخاری شدن مراجعه می کردند و از هر دری برای کسب این فرصت ارزشمند بهره می جستند. 

سید علی اکبر حسینی ، نوید کمالی ، مهندس علی اکبر حسینی ، حرم امام رضا ، مشهد ، آستان قدس

در طول آن ایام یکی از تجار خوشنام ایرانی در امارات برای زیارت به حرم مشرف شد و چون بنده در سفری که برای یک همایش علمی به امارات داشتم بر حسب اتفاق با این بزرگوار آشنا شده بودم ( در پست های آینده خاطره اش را بیان خواهم کرد) به استقبالش رفتم و پس از همراهی در زیارت و نماز عرض کردم که اگر مایلید مدارک شناسایی خود را به بنده بدهید تا فرایند ثبت نام شما را به عنوان خادم افتخاری انجام دهم!

ایشان در پاسخ به بنده گفت : « من هر وقت در هر جای جهان باشم سعی می کنم به نیت خادمی امام رضا (ع) گره ای از مشکل یکی از بندگان خدا حل کنم حتی اگر این کار در حد برداشتن یک سنگ از وسط جاده باشد و بگذار این فرصت برای جوان ترها باشد ».
این پاسخ هنوز که هنوز است بعد از گذشت سالها در ذهنم باقی مانده و از آن زمان بنده هم باور دارم که در هر جا و جایگاهی که هستیم اگر در همان نقطه مخلصانه به ملت و جامعه و دوستداران اهل بیت خدمت کنیم این خود برترین شکل خادمی در درگاه امام رضا (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت محسوب خواهد شد.
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۰۲
روابط عمومی

امروزه از فضای مجازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های تأثیرگذار بر جوامع بشری یاد می‌شود به‌طوری‌که حتی در کشور ما به‌عنوان یک عضو جامعه جهانی به‌شدت شاهد تأثیرات خوب و بد این فضا در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده‌ایم.

بقعه سید اسماعیل بجستان

در این رابطه روز گذشته و همزمان با شهادت امام هادی (ع) و روز جمهوری اسلامی ایران‌ همایش بصیرتی و آموزشی فضای مجازی باهدف هوشیار سازی خانواده‌ها و شهروندان بجستانی در حوزه تهدیدات رایج شبکه‌های اجتماعی و راه‌های پیشگیری از آن‌ها در محل بقعه متبرکه سید اسماعیل بجستان با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه و ناحیه مقاومت سپاه بجستان برگزار شد.


در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام سید کاظم مهدی زاده با اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های آموزشی و بصیرتی در مراکز زیارتی گفت: بقاع متبرکه به دلیل اقبال عمومی و جایگاه والای معنوی خود می‌تواند به‌عنوان یکی از مراکز مهم بصیرت افزایی در بین آحاد جامعه بکار گرفته شوند.

 

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجستان افزود: با توجه به استفاده روزافزون آحاد جامعه از ظرفیت‌های فضای مجازی لازم دیده شد تا در قالب طرح نوروزی آرامش بهاری یک همایش آموزشی مناسب برای شهروندان بجستانی در جوار بقعه متبرکه سید اسماعیل برگزار گردد.


نوید کمالی

در ادامه این همایش نوید کمالی کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی با پرداختن به دلایل اهمیت بصیرت افزایی در حوزه فرصت‌ها و تهدیدات جدی و بالقوه فضای مجازی اظهار کرد: امروزه کشور ما در حوزه تعداد کاربران فضای مجازی به نسبت جمعیت خود در جایگاه بالایی نسبت به سایر کشورهای غرب آسیا قرار می‌گیرد اما این تعداد بالای کاربران به دلیل عدم آموزش مناسب امروزه موجب بروز چالش‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی در کشور ما شده است.


وی افزود: رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای (حفظه الله) تهدید شناسی هوشمندانه را لازمه عبور موفق از چالش‌ها و بحران‌ها می‌دانند و لذا ما در هر جایگاه فردی و اجتماعی باید برای بقای بهتر و سالم‌تر در عصر اطلاعات برای شناخت واقعیت‌های این فضای نوین ارتباطی تلاش نماییم.


نوید کمالی

کمالی با اشاره به جایگاه اطلاعات و ادراک در شکل‌گیری باورها و رفتارها گفت: فضای مجازی به‌عنوان یک رسانه در حوزه انتقال اطلاعات و محتواها امروزه نقش مهمی را در عرصه هویت‌سازی و هویت زدایی از ملت‌ها ایفا می‌کند زیرا اطلاعات و مفاهیم انتقال‌یافته توسط آن، اعمال مخاطبین را تحت تأثیر قرار می‌دهند.


این پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی تأکید کرد: هرساله آمار جرائم سایبری در کشور ما و جهان افزایش چشم‌گیری می‌یابد زیرا باگذشت چندین سال از ورود رسانه‌های نوین به سبد زندگی خانواده‌ها هنوز هم شاهد بی‌توجهی آن‌ها به خطرات بالقوه فضای مجازی برای بنیان خانواده و امنیت روانی آن هستیم.


نوید کمالی

این مدرس دانشگاه در این رابطه با شرح چند مثال از مجموعه جرائم سایبری رخ‌داده در نقاط مختلف کشور گفت: جرائم سایبری برخلاف سایر انواع جرائم سنتی شهر و روستا نمی‌شناسند و به‌راحتی معصوم‌ترین کاربر دختر و پسر در یک استان می‌تواند قربانی یک مجرم اینترنتی در یک استان دیگر شود بدون اینکه حتی این دو به‌صورت حضوری یکدیگر را ملاقات کرده باشند!


وی در این رابطه گفت: دوستی‌های ناسالم اینترنتی و اعتماد نابجا به افراد ناشناس امروزه مهم‌ترین دلایل وقوع بسیاری از پرونده‌های مرتبط با فضای مجازی هستند که دلیل عمده آن‌هم ریشه در بی‌اطلاعی خانواده‌ها و کاربران از عواقب این‌گونه روابط دارد.


نوید کمالی ، فضای مجازی ، سواد رسانه ای ، بجستان ، بقعه سید اسماعیل ، سواد رسانه ای ، اینترنت


کمالی تأکید کرد: در فضای مجازی برخلاف تصور غالب کاربران هیچ‌چیز پاک نمی‌شود و باید قبل از انتشار هر عکس یا محتوایی در فضای مجازی به عواقب آن در آینده نیز اندیشید.


 این پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی همچنین با اشاره به برخی از راه‌کارهای مهم افزایش امنیت حریم خصوصی در فضای مجازی گفت: برای افزایش امنیت حریم خصوصی بجای استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی توصیه می‌شود تا از شبکه‌های مبتنی بر سرورهای امن داخلی مانند سروش و سلام استفاده شود بااین‌حال اگر قصد استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام رادارید حتماً ویژگی تائید دومرحله‌ای (Two Step Verification) را در آن‌ها فعال نمایید تا خطر هک و نفوذ به حساب‌های شما کاهش یابد.

 نوید کمالی

وی ادامه داد: برای افزایش امنیت دستگاه‌های دیجیتال خود ازجمله تلفن‌های همراه هوشمند نیز توصیه می‌شود حتماً ویژگی رمزنگاری امن (Phone Encryption) را در دستگاه خود فعال نمایید تا افراد غیرمجاز قادر به بهره‌برداری از اطلاعات دستگاه‌های شما در صورت سرقت آن‌ها نباشند.

 نوید کمالی در پایان و در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان مبنی بر عملکرد شورای عالی فضای مجازی در سال‌های اخیر گفت: شورای عالی فضای مجازی به‌عنوان یکی از ابتکارات درخشان و استراتژیک رهبر انقلاب به دلیل ریاست افرادی که نگرشی دلسوزانه نسبت به فضای مجازی کشور ندارند متأسفانه عملکرد مثبت و درخشان چندانی نداشته است و آن‌گونه که باید در عرصه‌های مهم و موردنیاز فضای مجازی کشور سیاست‌گذاری و ایفای نقش ننموده است خصوصاً در حوزه بسط و گسترش شبکه ملی اطلاعات که امروزه به نیاز اصلی کشور در حوزه فناوری اطلاعات بدل شده است.


نوید کمالی


در ادامه این همایش حجت‌الاسلام ابوالفضل خاکسار نیز به‌عنوان دبیر این همایش با تشکر از حضور شهروندان علاقه‌مند و دغدغه‌مند در نشست اظهار داشت: امروزه اگر مردم ما شناخت کافی نسبت به فرصت‌ها و تهدیدات اینترنت و فضای مجازی بر روی خود و خانواده‌هایشان نداشته باشند و صرفاً به‌عنوان یک کاربر از این فضا بهره برند قطعاً بر حجم آسیب‌ها و مشکلات ناشی از این فضا در جامعه ما افزوده خواهد شد که جبران آن‌ها برای نسل‌ها آتی نیز ممکن نخواهد بود.


حجت‌الاسلام خاکسار افزود: نفس برگزاری این‌گونه همایش‌های بصیرتی ارائه آگاهی و بینش مناسب به عموم مردم در مورد مسائل روز خصوصاً در حوزه مهم فضای مجازی است زیرا از این فضا به‌عنوان رکن چهارم دمکراسی در جهان نام‌برده می‌شود که این خود گواهی بر اهمیت این حوزه در معادلات فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها است.


 وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم در ماه‌های آینده و به همت نهادهای دلسوزی مانند بسیج و اداره اوقاف و امور خیریه بیش‌ازپیش شاهد برگزاری این‌گونه همایش‌های آموزشی برای عموم شهروندان بجستان باشیم.


 لازم به ذکر است که برخی از نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی معرفی‌شده در این همایش در آدرسwww.NavidKamali.ir قابل دریافت و بهره‌برداری است.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۵۸
روابط عمومی